• Trudność zdobycia platyny: 3/10 + Ankieta
  • Czas potrzebny na zaliczenie platyny: 6h+
  • Trofea offline: 45: x1, x2, x16, x26
  • Trofea online: 0
  • Minimalna liczba przejść: 2
  • Zalecana ilość przejść: 2
  • Trofea do pominięcia: W grze możemy pominąć 25 pucharków. Trofea do pominięcia zostały odpowiednio oznaczone w poradniku.
  • Zabugowane trofea: Are You Trying to Get Rid of Me?, Gary Has His Reasons.









Broken Age to całkiem przyjemna graficznie dwuwymiarowa przygodówka typu point and click, w której przenikają się historie dwóch postaci: Velli i Shaya. Aby ukończyć historię musimy rozwiązać kilka łamigłówek i połączyć fakty poznane w obu historiach. Gra nie jest trudna i według mnie jest bardzo przyjemna, dlatego z przyjemnością wbiłam platynkę i napisałam poradnik, do którego zapraszam

Pierwsze przejście gry oczywiście polecam dla przyjemności poznania samej historii, zapoznania się z mechaniką.

Najważniejsze rzeczy, o których trzeba pamiętać przy drugim przejściu gry (speedrun).

  • Większość scenek oraz dialogów można przewinąć za pomocą .
  • Podczas rozmowy, którą trzeba skończyć, klikamy w opcję dialogową, następnie w , aby przewinąć odpowiedź
  • Do kolejnej lokacji przemieszczamy się, dwukrotnym kliknięciem. Maksymalnie skraca to czas na planszy
  • Robimy zapisy gry, zwłaszcza przed rozwiązywaniem łamigłówek, albo zręcznościowymi sekwencjami (np. w przestrzeni kosmicznej)








W celu zdobycia platynki grę trzeba przejść co najmniej 2 razy. Pierwszy raz, aby zapoznać się z mechaniką gry oraz odblokować jak najwięcej pucharków, a drugi raz, aby ukończyć historię poniżej godziny. Na podstawie materiałów dostępnych w sieci opisałam przejście gry, zgodnie z którym odblokujecie wszystkie trofea oprócz Let's Get this Good Time Over With. Ostatniemu pucharkowi poświęcony jest oddzielny opis. Jeśli skorzystacie z mojej pracy, platynka nie powinna zając więcej niż 5-6 godzin. Przy samodzielnym graniu, na pewno więcej.

Krok 1 - Przechodzimy grę, korzystając z opisu przejścia.
W tym kroku odblokujemy wszystkie pucharki poza wspomnianym wyżej złotkiem


Krok 2 - Speedrun - kończymy grę poniżej 1 godziny.
W razie problemów zapraszam do opracowanego opisu przejścia.
W tym kroku odblokujemy Let's Get this Good Time Over With oraz 3.3












Napisy do poradnika przygotowała kasiaPi



3.3
Unlock all Broken Age Trophies


Gratulacje, kolejna platynka w kolekcji!



Is Something Wrong?
Make a Spoon Sweat



Rozdział 1 - Shay

Na samym początku rozdziału będziemy mieli możliwość wyboru płatków śniadaniowych (porównaj Picky Eater). Po wybraniu płatków nie podnoście łyżki, odłóżcie pada i zaczekajcie chwilę. Łyżka będzie przez ten czas gadać i po tym, jak zniecierpliwiona powie: "stupid, stupid, stupid...", pucharek powinien wpaść.



Picky Eater
Examine all breakfast options



Rozdział 1 - Shay

Na samym początku rozdziału będziemy mieli możliwość wyboru płatków śniadaniowych. To, co musimy zrobić, to odrzucać każdą propozycję (górna opcja dialogowa). Po zrezygnowaniu z płatków SPLARGH (ostatnie oferowane), pucharek wpadnie.



Whoops!
Disrupt Shay's daily routine



Rozdział 1 - Shay

Aby w najszybszym czasie odblokować to trofeum, zapraszam do Opisu przejścia.
To co trzeba zrobić, to zaburzyć porządek dnia Shaya. Podczas przechodzenia rozdziału, w misji Runaway Train, znajdziemy się w kolejce, która powoli będzie zjeżdżać w stronę śpiącej góry - Bridge Man. Klikamy w górę, aby wystawiła jęzor, a gdy wagoniki zaczną zjeżdżać, ponownie klikamy w górę. Ta schowa jęzor, a my rozbijemy się, co odblokuje trofeum.



Flawless Execution
Complete all rescue missions with zero errors



Rozdział 1 - Shay

To trofeum polega na bezbłędnym pochwyceniu stworków we wszystkich misjach ratunkowych. Zleceniodawcą jest wilk Marek, którego poznamy, po uruchomieniu tajnego przejścia w pokoju Shaya (otwór wentylacyjny). Samych misji ratunkowych mamy w grze trzy. Uruchamiamy je tuż po tym, jak oddamy mapę gwiazd (Star Chart) stworkowi w Obserwatorium. Dwie będą na początku, a jedna pod koniec rozdziału. Trofeum wymaga zapisywania stanu gry i wczytywania go, po każdej nieudanej próbie. Nie można wybierać opcji "continue" - tylko i wyłącznie "load save". Trzeba też uważać, żeby nie pozwolić na autozapisywanie gry na zachowanym slocie. Po nieudanej próbie gra zapamiętuje bowiem progres, a to uniemożliwia zdobycie pucharka.

Pierwsza Misja jest bardzo łatwa. Ma za zadanie zapoznanie nas ze sposobem ratowania stworzonek.

  • wciskamy zielony przycisk, a gdy chwytak jest centralnie nad stworzonkiem, wciskamy czerwony przycisk, aby je złapać.
  • klikamy strzałki: 1x w prawo, 1x do góry, a gdy chwytak jest centralnie nad stworzonkiem, wciskamy czerwony przycisk

Druga misja, którą odblokujemy zaraz po pierwszej, jest już nieco trudniejsza. Niektóre cele są w ruchu.

  • wciskamy zielony przycisk, a gdy chwytak jest centralnie nad stworzonkiem, wciskamy czerwony przycisk, aby je złapać.
  • klikamy strzałki: 1x do góry, 1x w lewo i chwytamy kolejne stworzonko.
  • klikamy strzałkę 2x do góry i chwytamy target
  • klikamy strzałki: 2x w prawo, 1x do góry. Chwytamy kolejne stworzonko. Tym razem target jest w ruchu.
  • klikamy strzałkę 2x w dół i łapiemy ostatni, również ruchomy cel.

Trzecia misja jest najtrudniejsza. Chwytak porusza się szybko, podobnie jak stworzonka. Trzeba wyczucia, żeby wiedzieć, kiedy wcisnąć czerwony. Najlepiej próbować, kiedy chwytak i target poruszają się w tym samym kierunku. To trwa krótko, ale jeśli przez chwilę się przypatrzycie, na pewno wyczujecie rytm. Ja celowałam właśnie, kiedy ramię i zwierzątko sunęły w tym samym kierunku. Najłatwiej mi było chwytać, kiedy jedno i drugie zbliżało się do krawędzi.

  • najpierw wciskamy zielony przycisk, a gdy chwytak jest centralnie nad stworzonkiem, wciskamy czerwony przycisk.
  • klikamy 2x do góry i chwytamy target
  • klikamy 3x w prawo i 1x do dołu. Chwytamy kolejne stworzonko.



Inhibited
Inhibit a powerful entitiy



Rozdział 1 - Shay

Odblokujemy je, kiedy założymy urządzenie o nazwie Omicron Inhibitor (coś w rodzaju słuchawek), na łącznik Fusion Orb (świecącej kula na podeście.) Aby w najszybszym czasie odblokować to trofeum, zapraszam do opisu przejścia.



Gary Has His Reasons
Hear 20 reasons why Gary won't grab that



Rozdział 1 - Shay

Podejrzewam, że trofeum może być lekko zglichowane. Podczas pisania poradnika nie wpadło mi, chociaż klikałam we wszystkie potrzebne przedmioty i osoby. Drugim razem natomiast wpadło bez problemu, a dotykałam tego samego. Możliwe jednak, że byłam nieuważna i nie słuchałam dokładnie tego, co mówi bohater. To co mogę poradzić, to wsłuchanie się w słowa Shay'a po kliknięciu danego przedmiotu - powinien podać powód dla którego Garry nie chce tego złapać. Można też włączyć napisy w opcjach gry. Czasami, jeśli klikniemy niedokładnie, nie wywołujemy koniecznej interakcji i wtedy trzeba kliknąć jeszcze raz.

Aha, co to jest Garry? To zabawka, którą dostajemy w prezencie na początku rozdziału.

  • W każdym momencie:

1. Shay - "Gary is programmed not to grab his master. It is one of the primary rules of robotics"
2. Łyżka - "Gary doesn't like to grab things that talk back"
3. Dowolna kula Mamy/Taty (świecące orby) - "Gary doesn't want to grab that any more than I do"
  • Misja Friendship Circle

4. Panel kontrolny - "Gary likes grabbing controls but not fake ones"
5. Poduchy na ziemi - "Gary doesn't like to grab things that might pop."
6. Śpiące stworzonko - "Gary doesn't give hugs."
  • Misja Avalanche - (7 i 9 wyłącznie wtedy!)

7) Drzwi od pomieszczenia - "Gary doesn't like to grab things without handles."
8) Ciastka nad bananem - "Gary is worried he might start an avalanche if he grabs that."
9) Uwięzione stworzonka - "Gary won't pull them out. He's unsympathetic to their plight."
  • Misja Runaway Train

10) Bridge Man (śpiąca góra) - "Gary can't reach that."
  • Pokój Shaya

11) Łóżko Shaya - "Feel like grabbing some shut-eye? Gary doesn't get that joke."
12) Zamknięta kratka wentylacyjna - "Gary doesn't like to grab things with weird little screws."
13) Nienadmuchana lalka Shaya - "Gary is uncomfortable with that material."
14) Nadmuchana lalka Shaya (little lazy me) - "Gary worries his sharp embrace might be lethal to little lazy me."
  • Obserwatorium - Star Weaver's Room

15) Star Tapestry (duży gwiezdny gobelin) - "Gary doesn't want to grab that. He dislikes the texture of synthetics."
  • Kuchnia

16) Nóż w ekwipunku - "Gary doesn't like to grab things that aren't child safe."
  • Pokój z misji Avalanche

17) Ciężarówka z lodami - "Gary prefers to grab frozen yoghurt."
18) Whipped Cream Gun (podniesiona broń w ekwipunku) - "Gary thinks that's too messy to grab."
  • Pokój z misji Friendship Circle

19) Crochet Hook (szydełko w ekwipunku) - "Gary doesn't grab things that might snag."
  • Korytarz z teleportem i drzwiami z pociągiem

20) Kosz/zsyp na śmieci - "Gary doesn't like to grab trash."
  • Pokój z trofeami

21) Obojętnie co z regału - "Gary doesn't like to grab things of a personal nature."
  • Pokój Marka

22) Stworki na ścianie - "I bet Gary would be really good at grabbing helpless creatures, but these have already been grabbed."
  • Główny pokój

23) Fusion Orb - "Gary doesn't like to grab slippery things."
  • Przestrzeń kosmiczna

24) Zamknięty panel kontrolny - "I can tell Gary wants to get in there but his grabbin' claws are too thick to pry open that hatch."


Armed
Take Control of the Boom Arms



Rozdział 1 - Shay

Odblokujemy je po tym, gdy Grabin' Garry wreszcie zechce coś złapać.
Aby w najszybszym czasie odblokować to trofeum, zapraszam do Opisu przejścia.



Doomed
Travel to a forbidden location



Rozdział 1 - Shay

Odblokujemy je po tym, gdy oszukamy obserwatora gwiazd, aby dostać się do Prima Doom.
Aby w najszybszym czasie odblokować to trofeum, zapraszam do Opisu przejścia.

  • Zaznaczamy 1 komórkę od lewej w górnym rzędzie
  • Zaznaczamy 3 komórkę od lewej w środkowym rzędzie
  • Zaznaczamy 1 komórkę od lewej w dolnym rzędzie




Question Your Elders
Learn all you can about Sugar Bunting



Rozdział 1 - Vella

Trofeum można odblokować na samym początku rozdziału, kiedy Vella wejdzie do pierwszego domku na planszy. Tam musimy porozmawiać z dziadkami: Brommelem i Leviną, wykorzystując każdą opcję dialogową. Dzięki temu dowiemy się wszystkiego na temat wioski Sugar Bunting i dostaniemy pucharek.



She's Doomed Us All
Escape the Maidens Feast



Rozdział 1 - Vella

Odblokujemy je po tym, gdy uda nam uciec z przyjęcia niespodzianki, czyli pułapki Mog Chothry
Aby w najszybszym czasie odblokować to trofeum, zapraszam do Opisu przejścia.



Make Up for Some Hygiene Demerits
Get to know someone in a precarious position



Rozdział 1 - Vella

Trofeum można odblokować w lokacji Meriloft. Kiedy dostaniemy drabinę od Maggie, musimy udać się ścieżką za gniazdem Jessie (niebieskiego ptaka) w lewo, do dużego drzewa owocowego. Omijamy dziury w chmurach i spadamy w dół dopiero przy samym drzewie. Gdy będziemy na dole, kierujemy się w prawo, gdzie zobaczymy niejakiego Gusa, wiszącego na gałęzi. Rozmawiamy z nim, wykorzystując wszystkie opcje dialogowe i dostajemy pucharek.



Mother and Child Reunion
Reunite a mother and child



Rozdział 1 - Vella

Odblokujemy je w lokacji Meriloft po tym, gdy oddamy Jessie (niebieskiemu ptakowi) jajko.
Aby w najszybszym czasie odblokować to trofeum, zapraszam do Opisu przejścia.



Something Not Light About Her
Leave an isolated town



Rozdział 1 - Vella

Odblokujemy je, opuszczając lokację Meriloft, a więc po skompletowaniu i zwróceniu trzech złotych jaj oraz dojściu do chatki Curtisa.
Aby w najszybszym czasie odblokować to trofeum, zapraszam do Opisu przejścia.



Produce Distributor
Feed two different people a healthy snack



Rozdział 1 - Vella

Musimy nakarmić dwie osoby owocami. Owoce znajdziemy w lokacji Meriloft. Kiedy dostaniemy drabinę od Maggie, musimy udać się ścieżką za gniazdem Jessie (niebieskiego ptaka) w lewo, do dużego drzewa owocowego. Strącamy owoc z gałęzi, podnosimy go i zjadamy. Następnie strącamy drugi i zabieramy go ze sobą. Osoba, która zje owoc, będzie w następnej lokacji - jest to Curtis. Właściciel chatki, do której trafimy po opuszczeniu mapy.



Not Good with Directions
Endure a tight situation as long as you can



Rozdział 1 - Vella

Kiedy pierwszy raz trafimy do chatki Curtisa, ten ostrzeże nas, abyśmy po wyjściu nie szli absolutnie na zachód. To, co musimy zrobić, to oczywiście pójść na zachód A więc wychodzimy z chaty, kierujemy się w lewo leśną ścieżką i gdy spadnie na nas wąż, odkładamy pada. Wąż nas udusi, a pucharek wpadnie.



Small Things Can Surprise You
Take down Mog Chothra



Rozdział 1 - Vella

Trofeum dostaniemy po pokonaniu Mog Chothry - wielki latający blob z mackami i dużą ilością oczu. Do pokonania mini-bossa używamy broni Death Ray. Najpierw strzelamy w oko. Następnie odstrzeliwujemy trzy z czterech macek i dajemy się podnieść. Używamy drabiny na pysku potwora i gdy nas upuści, strzelamy jeszcze raz prosto w pysk.



Please Don't Tell Anyone
Complete Act 1 of Broken Age



Rozdział 1 - Shay i Vella

Trofeum dostaniemy po ukończeniu pierwszej części historii obu postaci - Velli i Shaya.
Aby w najszybszym czasie odblokować to trofeum, zapraszam do Opisu przejścia.



Are You Trying to Get Rid of Me?
Find 30 unique reactions to the Spoon



Rozdział 1 i 2 - Shay

Trofeum można przeoczyć. Podejrzewam, że może być też lekko zglichowane. Wpadło mi, kiedy już zwątpiłam czy w ogóle się odblokuje i zaczęłam ponownie klikać w kliknięte już osoby i przedmioty.

To, co musimy zrobić, to wejść za pomocą łyżki w interakcję z 30 różnymi osobami/przedmiotami, wywołując 30 różnych komentarzy.

  • W każdym momencie:

1. Shay - "As you command sir, but I'm up for anything."
Rozdział 1
  • Misja Runaway Train

2) Bridge Man (śpiąca góra) - "I'm happy to volunteer for that suicide mission sir, but I think if you just shout at the bridge man, he'll lower or raise that bridge."
  • Pokój Shaya

3) Łóżko Shaya - "I'm spit-shined and ready for action, sir."
  • Centrum dowodzenia Marka

4) Inhibitor (słuchawki) - "Shut up whom?"
  • Kuchnia

5) Nóż - "Please sir, we don't work well together."
  • Pokój z misji Avalanche

6) Whipped Cream Gun, zanim go podniesiemy - "Everything's more sanitary with a spoon."
  • Przestrzeń kosmiczna

7) Panel kontrolny - "Well! Well at least now I finally know what your problem is with me. I'm too fat! Fine! You know what? You're right."
Rozdział 2
  • Miejsce kraksy

8) Ojciec Shaya, przed rozmową z Alexem - "Yes, in my heart I am!"
9) Zniszczony statek - "If this strange new world has food to eat then I will serve it to you Commander."
  • Mapa Shellmound - w każdym momencie

10) Car'l - "I hope you're kidding sir."
11) Zepsuty Hexipal - "I think he needs a recharging sir."
12) Marshall Dune (duszony przez węża) - "Sir, you are more likely to force the object further down his throat if you attempt that. I recommend a sudden constricting pressure to the abdomen instead. Trust me. Choking prevention is my business."
  • Shellmound - przed rozmową z Alexem

13) Skażone bajorko - "Sir, I hope you sent me into that foul gumbo to collect facts about its chemical composition and not because you intend to eat it. It's well past its prime, you see."
  • Statek Alexa

14) Alex - "It's a wonder you didn't die of malnutrition."
15) Charging Station (świecący romb) - "No sir. I believe that's an old-fashioned charging station."
16) Schematy - "It's inedible."
  • Shellmound po rozmowie z Alexem

17) Skażone bajorko przed rozmową z Ojcem Shaya - "Not to question the mission, sir, but was there a reason you stuck me in that toxic potion?"
18) Ojciec Shaya - "I agree. In survival situations, it's often how we stick to our laws that defines our humanity and ensures our survival."
19) Drut - "Ha ha please sir! ...Why? Am I acting funny?"
  • Las

22) Gadające drzewo - "Impossible sir. You know I've been developed with unchokeable technology."
23) Wąż w ekwipunku - "If you stuck me in that snake's mouth, I'll definitely tell you what's wrong... with you, sir!"
  • Chatka Curtisa

24) Curtis po tym, jak przyniesiemy mu "haft" spod drzewa - "Sir, are you trying to get rid of me?"
  • Wejście do Meriloft

25) F'Ther, po tym jak wejdziemy na górną drabinę - "Only by making sure he's started his day with a nutritious breakfast sir."
  • Drzewo owocowe

26) Druidzi- "You could certainly do worse."
27) Owoce - "Oh sir, I wouldn't eat it. I mean, how can you trust food that doesn't come from a Replicator. Besides, I'm sensing a strong acid content."
  • Centrum Meriloft

28) Ojciec Velli - "Oh! Did you hear that loyalty. I think I'm going to cry."
29) Jessie (niebieski ptak) - "Yes commander, but only small ones I'm afraid."
30) Skorupki jaj - "Well, I wouldn't recommend eating them sir. They are comprised primarily of calcium carbonate, which has little or no nutrient value."
  • Nesting Grounds

31) Rocky i M'ggie - "Sir!"
32) Dziadek - "I bet they did and you just never listened!"
33) Babeczka - "Sir, even I, who believes spoons can do anything, wonders what kind of monster eats a cupcake with a spoon."
34) Laska w ekwipunku - "Sorry sir, nothing left."
  • Meriloft's Maidens Feast

35) Mama Velli po rozmowie o kombinezonie ochronnym - "Everybody does eventually."



Get Hyper
Return a missing spaceship part



Rozdział 2 - Shay

Trofeum dostaniemy po dostarczeniu Alexowi działającego Superconductive Gyroscopic Hypercamu.
Aby w najszybszym czasie odblokować to trofeum, zapraszam do Opisu przejścia.



Knot Too Difficult
Clear up a tangled situation in one attempt



Rozdział 2 - Shay

W drugim rozdziale znajdziemy się w Meriloft. Będziemy musieli pomóc F'therowi (brodacz) oswobodzić Harm'nego, Jest to w miejscu, gdzie mamy dwie drabiny - jedna prowadzi na górę, a druga na dół.

Przed przystąpieniem do trofeum, ROBIMY dodatkowy ZAPIS GRY!

Wchodzimy na drabinę, wiodącą do góry i gadamy z F'therem, wybierając następujące opcje dialogowe:

  • -> Can you untie that bow on Harm'nys cloud
  • -> Because it's in the way of us saving him!

Na filmiku, który się pojawi, musicie zapamiętać, jak wygląda węzeł, który macie rozplątać. Zróbcie zrzut ekranowy. W razie czego można zapytać F'thera jak wyglądał ten węzeł, wtedy pokaże go jeszcze raz. Nie wybierajcie żadnej innej opcji, bo wszystko się zresetuje

Możliwe rodzaje węzłów, wraz z potrzebnym opisem, znajdziecie poniżej.

Następnie schodzimy na dół i udajemy się na plażę, aby pogadać z Carol

  • -> You seem good with your hands, know anything about KNOTS?

Wybieramy odpowiedź pasującą (!) do naszego węzła.
Po powrocie do F'thera, wchodzimy na górną drabinę i zaczynamy rozmowę

  • -> Let's give that knot another try, okay?

Pojawi się plansza, z losowymi rysunkami 1, 2, 3. W tej kolejności musimy podawać odpowiedzi. Do każdego rysunku pasuje konkretna odpowiedź. Zaznaczyłam je poniżej. Jeśli się pomylicie, wczytajcie zapis gry i powtórzcie powyższe czynności.

1. Make the water come out of the cup
2. Make the boat go under the bridge
3. Steal the banana
1. Pull apart the fighting snakes
2. Pull the finger
3. Poke the clown in the eye
1. She loves me, she loves me not...
2. Pull off the fly's wings
3. Tug on the pig's tail
1. Make the baby play patty-cake
2. Unravel the sweater
3. Tickle the foot


"My Lightness!"
Return a heavy duty spaceship part



Rozdział 2 - Shay

Trofeum dostaniemy po rozwiązaniu zagadki z węzłem i powrocie do Alexa.
Aby w najszybszym czasie odblokować to trofeum, zapraszam do Opisu przejścia.



Sick of Fish
Visit someone in jail



Rozdział 2 - Shay

Po tym, jak rozwiążemy zagadkę z węzłem i powrócimy do Alexa, musimy cofnąć się do Meriloft i zejść do miejsca, gdzie jest Twylla (dziewczyna w zieleni, na huśtawce). Na tej planszy zobaczymy postać w klatce. Jest to zamknięty w więzieniu Harm'ny. Musimy podejść i pogadać z nim. Czasem trzeba wejść w interakcję z nim 2-3 razy, aby trofeum wpadło.



"What's up with all the feathers?"
Commission a custom garment



Rozdział 2 - Shay

Trofeum odblokujemy po dostarczeniu Alexowi kombinezonu ochronnego.
Aby w najszybszym czasie odblokować to trofeum, zapraszam do Opisu przejścia.



"I'll bet the undercarriage on this baby is shot."
Get a family member's help on a big project



Rozdział 2 - Shay

Trofeum otrzymamy po tym, jak pomożemy tacie Shaya stworzyć mieszankę chemiczną o właściwym PH.
Aby w najszybszym czasie odblokować to trofeum, zapraszam do Opisu przejścia.



Make Like a Tree and Laugh
Tell a great joke in one attempt



Rozdział 2 - Shay

Trofeum otrzymamy, jeśli wywołamy śmiech u gadającego drzewa przy pierwszym podejściu. Będzie to w czasie, kiedy zechcemy zabrać drzewu gadającą rybę. Robimy zapis gry i rozmawiamy z drzewem. Pojawi się opcja dialogowa -> Hey, want to hear a joke? Następnie wybieramy odpowiedzi w następującej kolejności. UWAGA! Jeśli nie chcemy przegapić pucharka How'd I do, wybieramy tylko kawał 1 i 2.

Kawał 1

  • -> Say, do you know Ol' Pete the Pine Tree?
  • -> Well, I hear he got in some really big trouble.
  • -> It seems he was being... really knotty.


Kawał 2

  • -> Did you hear about the First National Tree Bank?
  • -> It closed down!
  • -> Don't worry. It just started a new branch.


Kawał 3

  • -> What's the smallest full-grown tree you ever heard of?
  • -> I've seen one no bigger than my hand.
  • -> A Palm Tree.

Jeśli nie pojawi się do wyboru żadna z pierwszych linijek, wczytujemy zapis i próbujemy jeszcze raz. Mnie udało się wywołać te 3 dowcipy.

Uwaga! Aby odblokować kolejne trofeum, wybieramy wyłącznie dowcip 1 albo 2.



How'd I Do?
Follow up on a successful performance



Rozdział 2 - Shay

Trofeum można odblokować w czasie, kiedy zechcemy zabrać drzewu gadającą rybę. Robimy zapis gry i rozmawiamy z drzewem. Pojawi się opcja dialogowa -> Hey, want to hear a joke? Wybieramy jeden z dwóch poniższych kawałów i opowiadamy drzewu, następnie jeszcze raz z nim rozmawiamy. Będziemy musieli wybrać opcję dialogowa nawiązującą do naszego kawału.

Kawał 1

  • -> Say, do you know Ol' Pete the Pine Tree?
  • -> Well, I hear he got in some really big trouble.
  • -> It seems he was being... really knotty.


So, there really is an Ol' Pete the Pine Tree?

Kawał 2

  • -> Did you hear about the First National Tree Bank?
  • -> It closed down!
  • -> Don't worry. It just started a new branch.


So, there really is a National Tree Bank?


"And, they do windows!"
Find a genius



Rozdział 2 - Shay

Trofeum otrzymamy je po dostarczeniu Alexowi działającego Hexipalu.
Aby w najszybszym czasie odblokować to trofeum, zapraszam do Opisu przejścia.

Po tym, jak damy Alexowi srebrny hypercam oraz strój z piór, używamy drutu na Hexipalu i łączymy bolce w następującej kolejności (idziemy zgodnie z ruchem wskazówek zegara, począwszy od bolca na godzinie 12:00)

1-2 (niebieski)
3-4 (żółty)
5-6 (czerwony)

Używamy Hexipala na panelu ładującym po lewej

Pojawią się figury, odpowiadające poszczególnym bolcom, w takiej kolejności, w jakiej je łączyliśmy.
1-2 (figury niebieskie)
3-4 (figury żółte)
5-6 (figury czerwone)

Zróbcie screena, albo zapiszcie sobie, jaka figura odpowiada któremu bolcowi w przypadku tego Hexipala Do końca gry będziemy rozwiązywać zagadki właśnie na podstawie tego ustawienia!

Jeśli wszystko zrobiliśmy jak trzeba, możemy zaczynać. Musimy dopasować symbole widoczne na poniższym zdjęciu, do symboli, które pojawiły się przy naszym Hexipalu.
A więc tak musimy połączyć bolce, aby symbole na górze zdjęcia były u nas niebieskie, środkowe - żółte i na dole - czerwone.

- Robimy screena naszych symboli, albo rysujemy je na karteczce;
- Podnosimy Hexipal
- Rozcinamy druciki i ponownie łączymy;

W przypadku mojego układu
6 bolec ----> z 3
2 bolec ----> z 5
4 bolec ----> z 1

Wkładamy do panelu ładującego po lewej stronie. Po krótkiej cut-scence dajemy naładowany Hexipal Alexowi.



"What can I say? I know boots."
Answer some tough questions quickly



Rozdział 2 - Vella

Do pucharka podejście robimy, gdy znajdziemy się w kuchennym korytarzu i klikniemy w drzwi po lewej stronie. Jest to pokój kontrolny, w którym siedzi Hope (mama Shaya).

Wcześniej na wszelki wypadek ROBIMY ZAPIS GRY.


Po kliknięciu w drzwi, wybieramy następujące kwestie:

  • -> My name is Vella Tartine and I'm here to take you down
  • -> Engineering department, just a routine maintenance visit
  • -> It's me, Shay

Następnie odpowiadamy w OKREŚLONEJ KOLEJNOŚCI! Jeśli się pomylimy, wczytujemy sejwa:

  • -> Mister...
  • -> Huggy
  • -> Please, can we no do this?
  • -> Purple
  • -> Size 4...
  • -> Polka-dot

Po tym, jak oszukamy naszego rozmówcę i drzwi się otworzą, dostaniemy pucharek.



There Is Hope
Get to the ship's brain



Rozdział 2 - Vella

Trofeum wpadnie tuż po - "What can I say? I know boots.", gdy oszukamy Hope (mamę Shaya).
Wystarczy, ze w następnym kroku, wykorzystamy wszystkie opcje dialogowe w rozmowie z nią.
Aby w najszybszym czasie odblokować to trofeum, zapraszam do Opisu przejścia.



No Retreat
Execute a PERFECT escape



Rozdział 2 - Vella


Po tym, jak oszukamy mamę Shaya i wejdziemy do pokoju kontrolnego, założymy hełm sterujący. Za jego pomocą możemy odblokowywać drzwi oraz naprawiać różne rzeczy.

Ruszamy od skrajnie prawego pomieszczenia. Pamiętajcie. Trzeba to zrobić ciągiem. Hexipal nie może się cofnąć, nie powinien się też zatrzymywać w trakcie pracy. Najlepiej zróbcie wszystko, zgodnie z załączonym Opisem przejścia, wspomagając się załączonym filmikiem. Wciskamy pauzę, jeśli jest taka potrzeba.

Przed całą akcją robimy zapis gry i wczytujemy go w razie niepowodzenia.

Zanim zaczniecie zabawę, wejdźcie w poszczególne pomieszczenia za pomocą strzałek i kliknijcie w dostępne znaczki sześcioboków (hexagony) dla pucharka Turn That Frown Upside Down. Odblokujcie też wszystkie drzwi. Jest to potrzebne do dalszej gry.
Zaczynamy:
 

Klikamy w błyskawicę po prawej stronie ekranu, a następnie w zębatkę (obok, po lewej)
Kiedy zielony robocik (Hexipal) zajmie się pierwszą błyskawicą, klikamy w błyskawicę na lewo od drzwi
Gdy robocik będzie do niej dochodził, klikamy w ostatnią błyskawicę (skrajnie po lewej stronie ekranu)
Kiedy Hexipal wyjdzie z pokoju, klikamy strzałkę w lewo

Klikamy w prawą błyskawicę, następnie prawą zębatkę, błyskawicę po prawej stronie drzwi z lodami, następnie zębatkę na górze po lewej. Na końcu w błyskawicę na lewo od drzwi z lodami
Kiedy Hexipal zacznie naprawiać panel przy drzwiach z lodami, klikamy ostatnią, skrajnie po lewej.
Kiedy Hexipal wyjdzie, klikamy strzałkę w lewo

Klikamy w błyskawicę w prawym dolnym rogu
Następnie w błyskawicę obok czerwonych drzwi
Gdy ludzik zaczyna naprawiać panel, klikamy w trzy kolejne błyskawice, które będą pojawiać się na ekranie
Gdy Heksagon wejdzie schodkami na górę i zacznie naprawiać kolejny panel, klikamy błyskawicę przy drzwiach

Klikamy w błyskawicę pośrodku, a po tym jak Hexipal zostanie wessany przez okno, w strzałkę do góry (kuchnia)
W kuchni klikamy w znaczek sześcioboku (hexagon) do momentu, aż pojawi się napis Taco Pill Tuesday

Następnie klikamy w znaczek chwytaka powyżej
Klikamy znów w hexagon, aż na monitorze pojawi się Good Morning
Klikamy w chwytak 2 razy
Następnie, gdy chwytak jest w najniżej, wciskamy znak pauzy na górze

Klikamy w jedyną błyskawicę a następnie w lewą strzałkę
Klikamy w jedyną błyskawicę i czekamy aż Hexipal naprawi drzwi Mamy Shaya.



"That kind of thing can be pretty convincing."
Get to know a stranger



Rozdział 2 - Vella

Tuż po otrzymaniu pucharka No Retreat, będziemy mieli możliwość porozmawiania z Hope (mama Shaya). Koniecznie trzeba to zrobić. Wystarczy wybrać wszystkie opcje dialogowe i pucharek wpadnie. Przed odblokowaniem drzwi też można z nią rozmawiać, ale nie wszystkie dialogi są wówczas dostępne, dlatego łatwo to przegapić.



"Not everyone has the stomach for perfection."
Uncover an unsavory scheme



Rozdział 2 - Vella

Po tym, jak oszukamy Hope (mamę Shaya) i dostaniemy się do Pokoju Kontrolnego, musimy kliknąć w monitor, znajdujący się w pokoju. Wywołamy Marka, z którym będzie można pogadać. Wystarczy wykorzystać wszystkie opcje dialogowe i pucharek wpadnie.



We Talked That Fight Right Out of You
Talk to the boss



Finał

Możliwe do zrobienia w finałowej misji, kiedy gramy jako Vella. Musimy dostać się do pokoju, w którym urzęduje Marek. Tego, do którego wejście jest przez otwór wentylacyjny w pokoju Shaya. Zabieramy kawałek drutu z niebieskiej konsoli (lewa strona pokoju). To wywoła rozmowę z tajemniczą postacią. Wystarczy wykorzystać wszystkie opcje dialogowe i pucharek wpadnie.



Turn That Frown Upside Down
Remove 8 sad faces from the Bassinostra



Rozdział 2 - Vella

Po tym, jak oszukamy Hope (mamę Shaya), dostaniemy się do Pokoju Kontrolnego i będziemy mogli założyć hełm, za pomocą którego da się sterować urządzeniami w innych pomieszczeniach. To, co musimy zrobić, to kliknąć w znaczki sześcioboków (hexagony), które są w poszczególnych pomieszczeniach. Po kliknięciu w nie zmienimy symbole na drzwiach - smutne buźki na wesołe.

5 symboli jest w pokoju z drzwiami do misji Avalanche oraz misji Friendship Circle, 1 w sypialni Shaya i 1 w kuchni i 1 w pomieszczeniu, gdzie zaczynamy mini-gierkę z Hexipalem. Najlepiej je pozbierać, zanim zaczniemy podejście do pucharka No retreat, aby w trakcie się nie rozpraszać.



Greetings from Obvious Town
Reconnect with some old friends



Rozdział 2 - Vella

W tym rozdziale będzie moment, kiedy rozsypiemy płatki śniadaniowe i zaczniemy ścigać odkurzacz, który je posprzątał. Po tym, jak dogonimy odkurzacz i powstrzymamy go przed wyrzuceniem płatków do śmietnika, musimy skierować się do sypialni Marka (wilk).
Na miejscu ROBIMY ZAPIS GRY!

Wchodzimy w interakcję z naruszonym panelem (na prawo od monitora). Używamy wszystkich opcji dialogowych, które się pojawią.
Na babkach po drugiej stronie, używamy płatków śniadaniowych (cereal)
Klikamy w haczyk, którym chcą zgarnąć płatki i zabieramy go.
Następnie znów z nimi rozmawiamy i cieszymy się z odblokowanego pucharka.

Jeśli klikniemy w coś przez przypadek, gra wyrzuci nas z pokoju i nie będziemy mogli wrócić, wczytujemy zapis i próbujemy jeszcze raz.



Holy Smokes
Deploy a weapon of mass destruction



Rozdział 2 - Vella

Pucharek wpadnie tuż po tym, kiedy Vella znajdzie się w pomieszczeniu znanym z misji Avalanche. Tam trzeba będzie napełnić hełm lodami z ciężarówki. W tym celu dwukrotnie trzeba kliknąć w ciężarówkę hełmem. Pierwsze kliknięcie wywołuje rozmowę z ludzikami uwięzionymi w ciężarówce, dopiero drugie napełnia hełm, tworząc potrzebną bombę. Zdetonować można ją, wrzucając do zsypu. Zsyp musi być czynny - uaktywnia go np. odkurzaczyk, który sprząta rozsypane płatki w kuchni.

Aby w najszybszym czasie odblokować to trofeum, zapraszam do mojego Opisu przejścia krok po kroku.



Go With Your Instincts
Chart a course away from danger



Rozdział 2 - Vella

Po tym, jak skończymy przejażdżkę kolejką z włóczkowymi ludzikami, zdobędziemy trochę włóczki. Trzeba ją nawinąć na widelec. Z takim "urządzeniem" (yarned fork) udajemy się do Obserwatorium i używamy go na Wielkim Obserwatorze. Następnie dajemy Obserwatorowi mapę gwiazd i szybko schodzimy na dół. Używamy haczyka na gobelinie i uzupełniamy łamigłówkę

  • zaznaczamy 2 komórkę od lewej w górnym rzędzie
  • zaznaczamy 2 komórkę od lewej w środkowym rzędzie



Dammed
Complete Act 2 of Broken Age



Rozdział 2 - Shay i Vella

Trofeum dostaniemy po ukończeniu drugiej części historii obu postaci - Velli i Shaya.
Aby w najszybszym czasie odblokować to trofeum, zapraszam do Opisu przejścia.



"Eh, eh-eh. Eh eh, eh-eh!"
Make someone strut their stuff



Finał

Jeśli będziecie korzystać z mojego opisu przejścia gry, odblokujecie to jako Shay. W pomieszczeniu, w którym startujemy, po lewej stronie jest tańczący Hexipal. Po tym, jak przyniesiemy radio, używamy go na Hexipalu, co spowoduje, że ten znajdzie się w naszym ekwipunku. Trzeba sprawić, aby zaczął tańczyć, ale przy nowym ułożeniu kabelków. Do wykonania mamy znaną już łamigłówkę. Postaram się opisać, jak najszybciej do tego dojść. Bazą do rozwiązania zagadki, jest pierwsze ułożenie figur, z jakim mieliśmy do czynienia w grze. Jeśli nie zachowaliście screena, poniżej zamieszczam krok po kroku informację, jak do tego dojść.

Kiedy podnosimy Hexipala i przecinamy kabelki, w pierwszej kolejności łączymy je w sposób widoczny na zdjęciu nr 1. Począwszy od bolca da godzinie 12, zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Następnie wkładamy Hexipala do panelu i sprawdzamy, jaki symbol kryje się pod konkretnym bolcem. Układ jest zawsze losowy, ale unikalny konkretnie dla Waszej gry. Figury, które sie pojawiają, odpowiadają poszczególnym bolcom, w takiej kolejności, w jakiej je łączyliśmy. Zanotujcie, jaka figura kryje się pod jaką cyfrą

1-2 (figury niebieskie)
3-4 (figury żółte)
5-6 (figury czerwone)

Kolejnym krokiem będzie dojście do ułożenia widocznego na poniższym zdjęciu. Musimy więc połączyć kabelki na Hexipalu tak, aby odtworzyć dokładnie ten układ.

W mojej grze wyglądało to tak, jak na obrazku poniżej.
2 bolec z ---> 3 (niebieskie)
2 bolec z ---> 5 (żółte)
2 bolec z ---> 4 (czerwone)

Jeśli coś jest niejasne, piszcie w komentarzach. Postaram się wtedy wytłumaczyć dokładniej.

Kiedy połączymy przewody w odpowiedni sposób i wypuścimy Hexipala, ten zacznie tańczyć, a trofeum odblokuje się.

Powodzenia



He Must have a Reason
Stand up for someone even though you haven't met him



Finał

Przed wykonaniem tego pucharka lub analogicznego She Must have a Reason, robimy oddzielny zapis gry.
Po otrzymaniu trofeum wczytujemy zapis i zabieramy się za to drugą postacią.

W tym przypadku gramy, jako Shay. Od razu po rozpoczęciu finałowej misji, wchodzimy do ekwipunku i używamy pilota do Grabin' Garrego. Następnie (również w ekwipunku) przełączamy się na Vellę i rozmawiamy z Mamą Shaya - Hope. Po rozmowie pucharek wpada.



The Next Most Logical Course of Action
Start a group dance party



Finał

Trofeum można odblokować zaraz po "Eh, eh-eh. Eh eh, eh-eh!"
Startując z pokoju, w którym tworzylismy tańczącego Hexipala, przechodzimy w prawo do kolejnego ekranu, a następnie schodzimy po drabinie w dół i zmierzamy do dziury na lewo. Po wyjściu z dziury, drogę zastąpi nam grupka wrogo nastawionych Hexipali. Musimy użyć na nich tańczącego Hexipala. Kiedy cała grupka zacznie podrygiwać, pucharek odblokuje się. Podczas gry musiałam zrobić to 2 razy. Dopiero wtedy trofeum wpadło. Więc w razie czego klikajcie do skutku.



She Must have a Reason
Stand up for someone even though you haven't met her



Finał

Przed wykonaniem tego pucharka lub analogicznego He Must have a Reason, robimy oddzielny zapis gry.
Po otrzymaniu trofeum wczytujemy zapis i zabieramy się za to drugą postacią.

Tutaj gramy Vellą. Wychodzimy z pierwszego pomieszczenia i udajemy się w prawo do głównego pokoju. Tam używamy broni death ray w swoim ekwipunku. Następnie (również w ekwipunku) przełączamy się na Shaya i rozmawiamy z Alexem. Jeśli Alexa nie ma w pokoju, wychodzimy i wchodzimy jeszcze raz. Czasem trzeba kilkakrotnie kliknąć w Alexa, aby wpadło.



Unbroken
Complete Broken Age



Finał - Shay i Vella

Pucharek dostaniemy po ukończeniu gry obiema postaciami Shayem i Vellą.
Aby w najszybszym czasie odblokować to trofeum, zapraszam do mojego Opisu przejścia krok po kroku.



Let's Get this Good Time Over With
Complete Broken Age in under an hour, not counting loading and paused gameplay.



Trzeba ukończyć grę w czasie poniżej 1 godziny. Zapraszam do opracowanego przeze mnie Broken Age: Speedrun - Poradnik.

Przed rozpoczęciem gry warto zapamiętać, co trzeba zrobić, aby maksymalnie skrócić czas gry.

  • Omijamy za pomocą wszystkie cut scenki, poza dwiema wskazanymi w poradniku (chodzi o moment, kiedy oglądamy wzór węzła oraz wypalony Hexagon). Scenki (również te, których nie da się pominąć) liczą się do łącznego czasu.
  • Przyspieszamy za pomocą wszystkie niezbędne dialogi. (Klikamy kółko, zaznaczamy odpowiedź, kółko -> odpowiedź itd.).
  • Omijamy za pomocą dialogi, które są zbędne. Dwukrotne wciśnięcie kółka to wyjście z rozmowy.
  • Do następnej lokacji przechodzimy poprzez dwukrotne szybkie kliknięcie (klikamy w strzałkę na ekranie).
  • Nie tracimy czasu na łamigłówkach. Jeśli coś nam nie wychodzi, wczytujemy zapis gry i próbujemy jeszcze raz.
  • Zapisujemy grę na różnych slotach, aby uniknąć pomyłek i kontrolować czas.
  • Pauzujemy grę, jeśli coś sprawdzamy. Pauza i loading nie liczą się do łącznego czasu.



Powodzenia.