Przegląd:

Poziom trudności trofeów: Zobacz
Trofea offline: 49 (37 , 10 , 2)
Trofea online : 1 (1 )
Czas do Platyny : 40h+
Ilość trofeów do przegapienia: 0 ( Wybór rozdziałów)
Minimalna ilość przejść: 2
Sugerowana ilość przejść: 3
Liczba graczy/kontrolerów: 1-2 oflline, 1-4 online
Poziom trudności ma wpływ na pucharki: Tak


Wstęp:

F.3.A.R to kolejna część z serii znanych gier typu Survival Horror + FPS, z niewiadomych przyczyn niedoceniona przez graczy. Szkoda, bo tytuł jest bardzo dobry i czas spędzony przy grze na pewno do zmarnowanych nie należy. W porównaniu do poprzedniczki, trzecia część serii ma zoptymalizowany poziom trudności rozgrywki oraz samych pucharków, co bardzo działa na jej korzyść. Dodatkowo otrzymała możliwośc rozegrania kampanii w 2 osoby. Moduł co-op działa zarówno lokalnie, jak i sieciowo, co dodaje grze kilka punktów do ogólnej oceny Sam klimat cyklu pozostał niezmiennie wysoki – grę wypełniają wizje, niepokojące momenty, napawające strachem retrospekcje. Nad ich sugestywnością i jakością pracowail m.in.: słynny reżyser horrorów John Carpenter (Mgła, Coś ) oraz uznany scenarzysta komiksowy Steve Niles (autor 30 dni mroku.)
Gra jest smakowita i każdy fan gatunku bez stresu powinien po nią sięgnąć.

Plan przejścia:

Poradnik, z którego korzystacie jest stworzony pod kątem grania w co-opie. Jeśli jednak nie macie partnera do gry lokalnie, czy też nie trafiacie na nikogo konkretnego w sieci, możecie niemal wszystko zrobić sami. Niektóre z wyzwań do pucharka Completionist - Perfekcjonista oraz trofea Little Brother's Helper - Pomocnik młodszego braciszka, Big Brother's Helper - Pomocnik starszego braciszka można zrobić dość szybko na ustawce. Ja polecam co-op, poniewż jest szybciej, łatwiej, ciekawiej i bardziej klimatycznie. Warto wiedzieć, ze kiedy gramy sami, nie towarzyszy nam druga postać - nawet sterowana przez AI. Całkowicie odziera to grę z sensu.
Dlatego co-op w tym przypadku to podstawa , jeśli z gry chcecie mieć prawdziwy fun
  • 1. Pierwsze przejście - Dowolny poziom trudności. Gramy jako Pointman. Podczas tego przejścia starajcie się znaleźć wszystkie laleczki ALMY Doll Collector i nawiązać jak najwięcej połączeń mentalnych Spiritually Attuned oraz zdobyć trofea związane z Pointmanem czyli: A Precursor, God Among Men, No can defense, State-of-the-Art. Bang, Bang!, Little Brother's Helper, Footy Foul, Yo Adrian!. Warto też zapoznać się z listą wyzwań pod pucharkiem Completionist
  • 2. Drugie przejście - Poziom Insane/Obłąkany. Gramy jako Fettel. Podczas tego przejscia nadal nawiązujemy połączenia mentalne Spiritually Attuned , skupiamy się dodatkowo w Rozdziale 03 na pucharku Extremist, wykonujemy trofea związane z Fettelem czyli: Insider Trading, Head Crab Removal, Big Brother's Helper. Dodatkowo, w miarę możliwości, wszystkie pucharki związane z ukończeniem Rozdziałów na konkretną ocenę.
  • 3. Trzecie przejscie - Sprzątanie. Wybór Rozdziałów. Zaliczenie brakujących sreberek związanych z punktacją, zaliczenie brakujących wyzwań etc.
  • 4. Tryb Soul King/Król Dusz - Samodzielne zdobycie pucharków, związane z tym trybem Król Dusz. "Samotny Trening" + metoda dwóch padów, ewentualna gra w sieci.
  • 5. Tryb Contractions/Skurcze - Zabawa w Skurcze Tutaj jest jedno trudniejsze trofeum, które wymaga ogarniętej drużyny. Takich ludzi na szczęście gra całkiem sporo, więc prędzej czy później pucharek pęknie.



Powodzenia - Zapraszam do poradnika:






Master of F.E.A.R. - Pogromca strachu
Received all other trophies - Otrzymaj wszystkie inne trofea

Gratulacje! Zostałeś właśnie Pogromcą strachu





Prison Impossible - Zwolnienie warunkowe
Complete Interval 01 - Ukończ poziom 01

Pucharek związany z fabułą. Odblokuje się przez naturalny progres w grze.
Porównaj: Up The River - Daj do pieca





Up The River - Daj do pieca
Attain a total of 95,000 score on Interval 01 - Zdobądź w sumie 95,000 punktów na poziomie 01

Oprócz tego, ze przyjdzie nam ukończyć Rozdział 01, musimy zdobyć w nim 95 000 pkt. Solo trzeba bardzo pokombinować, jeśli chodzi o wykonanie wyzwań. Patrz lista przy pucharku Completionist - Perfekcjonista . O wiele łatwiej jest w co-opie (gramy jako Pointman). Kombinować też musimy, ale pomaga nam partner, wystawiając wrogów oraz umożliwiając dokonanie wyzwań teamowych, za które wpada całkiem sporo punktów. Jeśli czujemy się na siłach, mozemy grać na poziomie Insane, za który dodatkowo uzyskamy 15 000 pkt., ale z doświadczenia wiem, że można sobie poradzić bez tego. To, na czym warto się skupić, to łączenie wyzwań, aby wycisnąć jak najwięcej z planszy np. zabijanie wrogów: jednocześnie zza osłony, konkretną bronią, strzałami w głowę, podczas spowolnienia etc; wykonanie wyzwań teamowych; kradnięcie połączeń mentalnych z ciałami; znalezienie lalki Almy; trzykrotne wykorzystanie paska slo-mo itp.





Get To The Chopper - Walka z wiatrakami
Complete Interval 02 - Ukończ poziom 02

Pucharek związany z fabułą. Odblokuje się przez naturalny progres w grze.
Porównaj: Magna Slum Laude - Król żebraków






Magna Slum Laude - Król żebraków
Attain a total of 85,000 score on Interval 02 - Zdobądź w sumie 85,000 punktów na poziomie 02

Oprócz tego, ze przyjdzie nam ukończyć Rozdział 02, musimy zdobyć w nim 85 000 pkt. Solo trzeba bardzo pokombinować, jeśli chodzi o wykonanie wyzwań. Patrz lista przy pucharku Completionist - Perfekcjonista . O wiele łatwiej jest w co-opie (gramy jako Pointman). Kombinować też musimy, ale pomaga nam partner, wystawiając wrogów oraz umożliwiając dokonanie wyzwań teamowych, za które wpada całkiem sporo punktów. Jeśli czujemy się na siłach, mozemy grać na poziomie Insane, za który dodatkowo uzyskamy 15 000 pkt., ale z doświadczenia wiem, że można sobie poradzić bez tego. To, na czym warto się skupić, to łączenie wyzwań, aby wycisnąć jak najwięcej z planszy np. zabijanie wrogów: jednocześnie zza osłony, konkretną bronią, strzałami w głowę, podczas spowolnienia etc; wykonanie wyzwań teamowych; kradnięcie połączeń mentalnych z ciałami; znalezienie lalki Almy; trzykrotne wykorzystanie paska slo-mo itp.





Pain, In Bulk - Dól w bupie
Complete Interval 03 - Ukończ poziom 03

Pucharek związany z fabułą. Odblokuje się przez naturalny progres w grze.
Porównaj: Cannibal Run - Zombie walk






Cannibal Run - Zombie walk
Attain a total of 95,000 score on Interval 03 - Zdobądź w sumie 95,000 punktów na poziomie 03

Oprócz tego, ze przyjdzie nam ukończyć Rozdział 03, musimy zdobyć w nim 95 000 pkt. Solo trzeba bardzo pokombinować, jeśli chodzi o wykonanie wyzwań. Patrz lista przy pucharku Completionist - Perfekcjonista . O wiele łatwiej jest w co-opie (gramy jako Pointman). Kombinować też musimy, ale pomaga nam partner, wystawiając wrogów oraz umożliwiając dokonanie wyzwań teamowych, za które wpada całkiem sporo punktów. Jeśli czujemy się na siłach, mozemy grać na poziomie Insane, za który dodatkowo uzyskamy 15 000 pkt., ale z doświadczenia wiem, że można sobie poradzić bez tego. To, na czym warto się skupić, to łączenie wyzwań, aby wycisnąć jak najwięcej z planszy np. zabijanie wrogów: jednocześnie zza osłony, konkretną bronią, strzałami w głowę, podczas spowolnienia etc; wykonanie wyzwań teamowych; kradnięcie połączeń mentalnych z ciałami; znalezienie lalki Almy; trzykrotne wykorzystanie paska slo-mo itp.





Town Hall Beating - Impreza w remizie
Complete Interval 04 - Ukończ poziom 04

Pucharek związany z fabułą. Odblokuje się przez naturalny progres w grze.
Porównaj: House Arrest - Areszt domowy






House Arrest - Areszt domowy
Attain a total of 105,000 score on Interval 04 - Zdobądź w sumie 105,000 punktów na poziomie 04

Oprócz tego, ze przyjdzie nam ukończyć Rozdział 04, musimy zdobyć w nim 105 000 pkt. Solo trzeba bardzo pokombinować, jeśli chodzi o wykonanie wyzwań. Patrz lista przy pucharku Completionist - Perfekcjonista . O wiele łatwiej jest w co-opie (gramy jako Pointman). Kombinować też musimy, ale pomaga nam partner, wystawiając wrogów oraz umożliwiając dokonanie wyzwań teamowych, za które wpada całkiem sporo punktów. Jeśli czujemy się na siłach, mozemy grać na poziomie Insane, za który dodatkowo uzyskamy 15 000 pkt., ale z doświadczenia wiem, że można sobie poradzić bez tego. To, na czym warto się skupić, to łączenie wyzwań, aby wycisnąć jak najwięcej z planszy np. zabijanie wrogów: jednocześnie zza osłony, konkretną bronią, strzałami w głowę, podczas spowolnienia etc; wykonanie wyzwań teamowych; kradnięcie połączeń mentalnych z ciałami; znalezienie lalki Almy; trzykrotne wykorzystanie paska slo-mo itp.




Through The Haystack - Igła w stogu siana
Complete Interval 05 - Ukończ poziom 05

Pucharek związany z fabułą. Odblokuje się przez naturalny progres w grze.
Porównaj: Point Taken - Punktowanie





Point Taken - Punktowanie
Attain a total of 110,000 score on Interval 05 - Zdobądź w sumie 110,000 punktów na poziomie 05

Oprócz tego, ze przyjdzie nam ukończyć Rozdział 05, musimy zdobyć w nim 110 000 pkt. Solo trzeba bardzo pokombinować, jeśli chodzi o wykonanie wyzwań. Patrz lista przy pucharku Completionist - Perfekcjonista . O wiele łatwiej jest w co-opie (gramy jako Pointman). Kombinować też musimy, ale pomaga nam partner, wystawiając wrogów oraz umożliwiając dokonanie wyzwań teamowych, za które wpada całkiem sporo punktów. Jeśli czujemy się na siłach, mozemy grać na poziomie Insane, za który dodatkowo uzyskamy 15 000 pkt., ale z doświadczenia wiem, że można sobie poradzić bez tego. To, na czym warto się skupić, to łączenie wyzwań, aby wycisnąć jak najwięcej z planszy np. zabijanie wrogów: jednocześnie zza osłony, konkretną bronią, strzałami w głowę, podczas spowolnienia etc; wykonanie wyzwań teamowych; kradnięcie połączeń mentalnych z ciałami; znalezienie lalki Almy; trzykrotne wykorzystanie paska slo-mo itp.





Trouble Cross - Kłopotliwa przeprawa
Complete Interval 06 - Ukończ poziom 06

Pucharek związany z fabułą. Odblokuje się przez naturalny progres w grze.
Porównaj: Crossing Over - Przeprawa






Crossing Over - Przeprawa
Attain a total of 70,000 score on Interval 06 - Zdobądź w sumie 70,000 punktów na poziomie 06

Oprócz tego, ze przyjdzie nam ukończyć Rozdział 06, musimy zdobyć w nim 70 000 pkt. Solo trzeba bardzo pokombinować, jeśli chodzi o wykonanie wyzwań. Patrz lista przy pucharku Completionist - Perfekcjonista . O wiele łatwiej jest w co-opie (gramy jako Pointman). Kombinować też musimy, ale pomaga nam partner, wystawiając wrogów oraz umożliwiając dokonanie wyzwań teamowych, za które wpada całkiem sporo punktów. Jeśli czujemy się na siłach, mozemy grać na poziomie Insane, za który dodatkowo uzyskamy 15 000 pkt., ale z doświadczenia wiem, że można sobie poradzić bez tego. To, na czym warto się skupić, to łączenie wyzwań, aby wycisnąć jak najwięcej z planszy np. zabijanie wrogów: jednocześnie zza osłony, konkretną bronią, strzałami w głowę, podczas spowolnienia etc; wykonanie wyzwań teamowych; kradnięcie połączeń mentalnych z ciałami; znalezienie lalki Almy; trzykrotne wykorzystanie paska slo-mo itp.





Terminal Victory - Przyziemienie
Complete Interval 07 - Ukoncz poziom 07

Pucharek związany z fabułą. Odblokuje się przez naturalny progres w grze.
Porównaj: Point Authority - Punkt Authority






Point Authority - Punkt Authority
Attain a total of 110,000 score on Interval 07 - Zdobądź w sumie 110,000 punktów na poziomie 07

Oprócz tego, ze przyjdzie nam ukończyć Rozdział 07, musimy zdobyć w nim 110 000 pkt. Solo trzeba bardzo pokombinować, jeśli chodzi o wykonanie wyzwań. Patrz lista przy pucharku Completionist - Perfekcjonista . O wiele łatwiej jest w co-opie (gramy jako Pointman). Kombinować też musimy, ale pomaga nam partner, wystawiając wrogów oraz umożliwiając dokonanie wyzwań teamowych, za które wpada całkiem sporo punktów. Jeśli czujemy się na siłach, mozemy grać na poziomie Insane, za który dodatkowo uzyskamy 15 000 pkt., ale z doświadczenia wiem, że można sobie poradzić bez tego. To, na czym warto się skupić, to łączenie wyzwań, aby wycisnąć jak najwięcej z planszy np. zabijanie wrogów: jednocześnie zza osłony, konkretną bronią, strzałami w głowę, podczas spowolnienia etc; wykonanie wyzwań teamowych; kradnięcie połączeń mentalnych z ciałami; znalezienie lalki Almy; trzykrotne wykorzystanie paska slo-mo itp.





Homecoming King - Pan na włościach
Complete Interval 08 - Ukończ poziom 08

Pucharek związany z fabułą. Odblokuje się przez naturalny progres w grze.
Porównaj: Dream Score - Wynik jak marzenie






Dream Score - Wynik jak marzenie
Attain a total of 50,000 score on Interval 08 - Zdobądź w sumie 50,000 punktów na poziomie 08

Oprócz tego, ze przyjdzie nam ukończyć Rozdział 08, musimy zdobyć w nim 50 000 pkt. Solo trzeba bardzo pokombinować, jeśli chodzi o wykonanie wyzwań. Patrz lista przy pucharku Completionist - Perfekcjonista . O wiele łatwiej jest w co-opie (gramy jako Pointman). Kombinować też musimy, ale pomaga nam partner, wystawiając wrogów oraz umożliwiając dokonanie wyzwań teamowych, za które wpada całkiem sporo punktów. Jeśli czujemy się na siłach, mozemy grać na poziomie Insane, za który dodatkowo uzyskamy 15 000 pkt., ale z doświadczenia wiem, że można sobie poradzić bez tego. To, na czym warto się skupić, to łączenie wyzwań, aby wycisnąć jak najwięcej z planszy np. zabijanie wrogów: jednocześnie zza osłony, konkretną bronią, strzałami w głowę, podczas spowolnienia etc; wykonanie wyzwań teamowych; kradnięcie połączeń mentalnych z ciałami; znalezienie lalki Almy; trzykrotne wykorzystanie paska slo-mo itp.




Mission... accomplished? - Misja wykonana?
Finish the Campaign on any difficulty (all Intervals complete) - Ukończ kampanię (wszystkie misje) na dowolnym poziomie trudności

Łatwe złoto. Odblokuje się po pierwszym przejsciu gry na dowolnym poziomie trudności. Rozdziały muszą być rozegrane od początku do końca, więc jeśli gramy w co-opie online, powinniśmy występować w roli hosta, albo umówić się z kimś, kto całą kampanię rozegra właśnie z nami, zaliczając wspólnie wszystkie checkpointy.





Man Mode - Twardziel
Finish the Campaign on INSANE difficulty - Ukończ kampanię na "Obłąkanym" poziomie trudności

Poziom "Obłąkany"/"INSANE" odblokowuje się po pierwszym przejściu gry, na dowolnym poziomie trudności. To trofeum bywa zglitchowane! Dlatego, zanim zaczniemy grę musimy pamiętać o kilku kwestiach:

-Rozdziały muszą być rozegrane od początku do końca, więc jeśli gramy w co-opie online, powinniśmy występować w roli hosta, albo umówić się z kimś, kto całą kampanię rozegra właśnie z nami, zaliczając wspólnie wszystkie checkpointy.

-Podczas rozgrywki nie zmieniamy poziomu trudności

-Nie powtarzamy Rozdziałów

-Nie zmieniamy postaci, którą gramy

-Są też opinie, aby podczas walki o ten pucharek nie grać w tryby multi. Niektórzy gracze sądzą, ze przez pucharek im się nie odblokował. Ta opinia nie jest jednak potwierdzona

Jeśli te warunki będa spełnione, powinniśmy usłyszeć na końcu gry "ding!"

Zdecydowanie łatwiej jest zdobyć to trofeum w co-opie, ale osiągalne jest również solo. Gra wyposażona jest w system dość gęsto rozsianych checkpointów. Dzięki temu poziom trudności jest zrównoważony - nawet w pojedynkę można próbować posuwać się od jednego punktu kontrolnego, do drugiego. W co-opie jest co prawda więcej wrogów na planszy, ale też większa szansa przetrwania. Mamy bowiem mozliwość wskrzeszania naszego partnera, dodatkowo gra jest wyposażona w system dołączania drugiego gracza automatycznie do punktu kontrolnego, gdy host do niego dotrze, co też może byc pomocne. Jeśli poradziliście sobie np. na poziomie Crushing w Uncharted 2, to nic wam nie będzie





Almost Halfway - Prawie półmetek
Attain Rank 10 - Osiągnij 10 rangę

Punkty dla postaci zdobywa się w każdym trybie: zarówno w kampanii, jak i na planszach multi. Aby osiągnąć rangę 10 musimy osiągnąć 320 000 EXP. W levelowaniu pomaga bardzo wykonywanie wyzwań. Dzięki zwiększaniu poziomu otrzymujemy bonusy w postaci dłuższego czasu slo-mo (spowolnienia), dłuższego czasu korzystania z ciał wrogów (possesion/opętanie), więcej zdrowia, amunicji, granatów.






You've got the Touch! - Jesteś hardcorem!
Attain Rank 21 - Osiągnij 21 rangę

Punkty dla postaci zdobywa się w każdym trybie: zarówno w kampanii, jak i na planszach multi. Aby osiągnąć rangę 10 musimy osiągnąć 1 255 000 EXP. W levelowaniu pomaga bardzo wykonywanie wyzwań. Dzięki zwiększaniu poziomu otrzymujemy bonusy w postaci dłuższego czasu slo-mo (spowolnienia), dłuższego czasu korzystania z ciał wrogów (possesion/opętanie), więcej zdrowia, amunicji, granatów.






Doll Collector - Kolekcjoner lalek
Find the Alma Doll on every Mission - Znajdź lalkę Almy w każdej misji

To jedno trofeum jest nieco podchwytliwe. Z tego względu, ze tylko 1 lalka Almy znajduje się w stałym miejscu. Pierwsza z nich - w Interwale 01. Pozostałe występują już losowo, ale na szczęście tylko w 4 możliwych miejscach na planszy. Wczytanie Rozdziału powoduje zmianę miejsca wystąpienia lalki, więc jeśli sprawdziliście juz jakiś zakamarek i zrobicie reload, musicie do niego wrócić, aby mieć pewność, że niczego nie przegapicie. W całej grze jest ich 8. Po jednej w każdym Rozdziale. Poniżej zdjęcie przykładowej laleczki oraz filmik z dokładną lokacją każdej z nich. Ważne! Jeśli gracie w co-opie, lalka liczy się wyłącznie dla osoby, która ją podniesie!

 








Spiritually Attuned - Więź duchowa
Make 100 Psychic Links (Share or Steal) - Nawiąż 100 Połączeń Mentalnych


Połączenia mentalne można nawiązywać z ciałami porozmieszczanymi na poszczególnych planszach. Wystarczy podejść do ciała i wybrać opcję, jaka pojawia się na ekranie. Znaleziskiem możesz się podzielić, jeśli grasz w co-opie (opcja share). Dostaniesz wtedy 1000 pkt. i umożliwisz drugiej osobie również zdobycie trofeum. Możesz też takie połączenie "ukraść" tylko dla siebie. Dostaniesz 1500 punktów, ale znalezisko nie policzy się partnerowi w grze. 1500 pkt.dostaniesz zawsze, jeśli grasz solo.
Pucharek jest kumulacyjny. Połączenia mentalne sumują się ze wszystkich przejść gry. Warto je zbierać nawet, gdy juz mamy trofeum, zwłaszcza, jeśli próbujemy zdobyć pucharki za określony wynik punktowy w danym rozdziale.

Poniżej zamieściłam filmiki, które dokładnie pokazują, gdzie można znaleźć ciała. Z podziałem na poszczególne Rozdziały.

 

 

 

 

 

 

 

 








Insider Trading - Władca umysłów
Possess every type of possessable enemy - Opętaj każdy rodzaj przeciwnika

Fettel
To trofeum można uzyskać, grając jako Fettel oraz w trybie "Soul King"/"Król Dusz". Poniżej starałam się wymienić wszystkich przeciwników, których trzeba opętać, wraz z miejscem ich występowania. Trofeum jest kumulacyjne. Zlicza opętania ze wszystkich przejsć gry. Załączyłam również przykładowy filmik z drogą do uzyskania pucharka.
 

  • ATC SMG Soldier - Występują w wielu Rozdziałach (po raz pierwszy w Rozdziale 01) oraz w trybie Soul King/Król Dusz.
  • ATC Shotgun Soldier - Występują w wielu Rozdziałach (po raz pierwszy w Rozdziale 01) oraz w trybie Soul King/Król Dusz.
  • ATC Rocket Soldier - Występuje w Rozdziale 02
  • ATC Sniper - Występuje w Rozdziale 04, 05 i Trybie Soul King/Król Dusz
  • Phase Caster - Elitarna jednostka. Przeciwnik regularnych rozmiarów, pokryty niebieską siłową tarczą. Posługuje się laserem i przyzywa innych żołnierzy. Występuje w Rozdziałach 02, 05 i 06

 

  • Phase Commander - Elitarna jednostka. Przeciwnik dużych rozmiarów, pokryty niebieską siłową tarczą. Posługuje się Penetratorem oraz teleportuje się przez ściany. Występuje w Rozdziałach 05 i 07

 

  • Cultist/Psycho Nieuzbrojony - Szybko biegający, nieuzbrojeni psychole, atakujący rękami. Pojawiają się w Rozdziale 03, 05 oraz Soul King/Królu Dusz.
  • Cultist/Psycho Uzbrojony - Szybko biegający, uzbrojeni psychole (łom, klucz francuski, rura, siekiera.) Musimy opętać każdego z nich. Pojawiają się w Rozdziale 03, 05 oraz Soul King/Królu Dusz.
  • Leaper/Psycho rzucający nożami - Psychol rzucający nożem. Pojawia się w Rozdziale 03
  • Psycho samobójca - przeze mnie nazywani Bomberami. Oczywiście to psychole, którzy wybuchają po zbliżeniu do nas. Pojawiają się w Rozdziale 03 i 05.
  • Jednostki pancerne: Heavy shotgun, Heavy SMG, Heavy Assault Rifle -Wszyscy dostępni w Rozdziale 05.



Score Monger - Łamacz barier
Complete 30 challenges in one Interval - Wykonaj 30 wyzwań w trakcie jednej misji

Wbrew pozorom nie jest to zadanie tak trudne, jak moze się wydawać. W dodatku można to zrobić w każdym Rozdziale - najlepiej jako Pointman. Kluczem do sukcesu jest zapoznanie się z listą wyzwań (Patrz Completionist - Perfekcjonista) oraz umiejętne i optymalne ich wykorzystanie. Chodzi głównie o to, aby nad kilkoma wyzwaniami pracować jednocześnie. Jak już wspominałam wcześniej, warto nauczyć się np. strzelać jednocześnie zza osłony, przy użyciu spowolnienia oraz strzałów w głowę etc. Trzeba równiez zmieniać broń, jeśli zdobyliśmy jakieś osiągnięcie z użyciem aktualnie używanej.

Do listy 30 wyzwań doliczają się również wszystkie nawiązane połączenia mentalne - jest ich do 15 w każdym Rozdziale (najwięcej w Rozdziałach 01, 02, 05, 07) oraz znaleziona lalka Almy, więc zalecane jest ich gromadzenie. Dodatkowo warto pamiętać o takich wyzwaniach, które nie wymagają zabijania np. siedzenie za osłoną 700 sek., 3x całkowite zużycie paska slo-mo, zbieranie amunicji etc.
Jak zawsze pomaga co-op, bo dodatkowo dochodzi nam wyzwanie za zabijanie wrogów zawieszonych przez Fettela, używanie tarczy (Damage Resistance) oraz trzykrotne szybkie wskrzeszenie brata, którego sami możemy zabić kopniakami

Możliwości jest wiele i jesli dojdziecie do wprawy będziecie na pewno wykonywać więcej niż 30 wyzwań w danym Rozdziale.




Completionist - Perfekcjonista
Complete every challenge at least once - Wykonaj każde wyzwanie co najmniej raz

Do gry zaimplementowano szereg wyzwań, które na szczęście nie są zbyt skomplikowane i nie wymagają od gracza wysokiego skilla. Jest ich jednak całkiem sporo
Ilość ukończonych wyzwań oraz ich wartość punktową można podejrzeć, wybierając z menu: Scoring - Rank/Challenge#Wyniki - Ranga/Wyzwania
Poniżej zamieściłam ich listę, którą warto się posiłkować. Zawiera info o tym, kto moze wykonać zadanie (FE - Fettel, PM - Pointman, TEAM); nazwy angielskie + odpowiedniki polskie; krótki opis oraz punkty do zarobienia za ich wykonanie. Do dyskusji na temat wyzwań zapraszam do tego wątku. Wyzwania są umieszczone w 4 grupach:

Aggression - Agresja
 

FE/PM The Killer/Zabójca 50 zabójstw pod rząd 5000 pkt.
FE/PM Hard Boiled/Na twardo 100 zabójstw pod rząd 10 000 pkt.
FE/PM Sweet Science/Bliski kontakt 15 zabójstw ciosem z bliska 3500 pkt.
FE/PM Et Tu, Brute? 3 zabójstwa specjalnym ciosem w plecy 2000 pkt.
FE/PM Pop Gun/Pukawka 20 zabójstw ze Stradera Mk. VIII (pistolet) 4500 pkt.
FE/PM The Standard/Standard 25 zabójstw z Briggs SMG 3000 pkt.
FE/PM Assault Pro/Szturmowiec 25 zabójstw z 25 G343 AR 3000 pkt.
FE/PM Bullet Hose/Szlauch z ołowiem 25 zabójstw z Dual MP-970 3500 pkt.
FE/PM Butcher/Rzeźnik 25 zabójstw z El-10 CAS (shotgun) 4500 pkt.
FE/PM Ghost/Zjawa 15 zabójstw z Schuller LORSO (snajperka) 4000 pkt.
FE/PM Ventilation Expert/Przewiew 25 zabójstw z S-HV Penetrator 5000 pkt.
FE/PM Like A Hurricane/Jak huragan 3 zabójstwa z Goliatha (rakietnica) 4000 pkt.
FE/PM Laser Pointer/Laser w scyzoryku 10 zabójstw z Arc Beam (laser Phase Castera) 5000 pkt.
FE/PM Quiet Riot/Ciche zamieszki 10 zabójstw sprzętem do tłumienia zamieszek 3500 pkt.
FE/PM Hot Potato/Orzech twardy do zgryzienia 10 zabójstw granatami odłamkowymi 3500 pkt.
FE/PM The Shocker/Porażający 3 zabójstwa granatami energetycznymi 1500 pkt.
FE/PM Indecent Exposure/Błyskotki Oślep 5 wrogów granatami błyskowymi 2500 pkt.
FE/PM Slaughter/Rzeźnia 20 zabójstw bez wysiadania z PU lub IPU (Power Armor) 5500 pkt.
FE/PM What?!/Co?! 5 zabójstw ciosem/kopnięciem PU lub IPU (Power Armor) 2500 pkt.
FE/PM Little Brother/Mały braciszek 20 zabójstw wyładowaniem Fettela (blast) 10000 pkt.
FE/PM Ghost Offender/Eteryczny Recydywista Zabij 5 duchów karabinem G3A3 (Rozdział 08) 2500 pkt.
FE/PM Ghost Cowboy/Eteryczny kowboj Zabij 5 duchów Straderem Mk. VIII(Rozdział 08) 2500 pkt
FE/PM Ghost Hoser/Równiacha Zabij 5 duchów z MP-970 (Rozdział 08) 2500 pkt.
FE/PM Ghost Eraser/Egzorcysta Zabij 5 duchów bronią CAS (Rozdział 08) 2500 pkt.
FE/PM Woah! I Know Kung-Fu!/Znam Kung Fu! Zabij 3 duchy dowolnym atakiem wręcz (Rozdział 08) 2500 pkt.
FE Buster of Ghosts/Pogromca duchów Zabij 5 duchów wyładowaniem Fettela(Rozdział 08) 2500 pkt

Tactics - Taktyka

 

FE/PM Headhunter/Łowca głów 25 trafień w głowę 2500 pkt.
FE/PM Executioner/Kat 50 trafień w głowę 5000 pkt.
FE/PM Menage!/Trójkącik 3 zabójstwa jednym wybuchem 1500 pkt.
FE/PM Detonation Expert/Mistrz rozwałki 5 zabójstw strzałami w ładunki wybuchowe 3000 pkt.
FE/PM Covert Op/Pod przykrywką 10 zabójstw zza osłony 3000 pkt.
FE/PM Cover-Up Artist/Mistrz w chowanego 25 zabójstw zza osłony 6000 pkt.
FE/PM Pitching A Tent/Rozstawianie namiotu Spędź za osłoną w sumie 100 sek. 1000 pkt.
FE/PM Sir Camp-A-Lot/Pan Kampinosu Spędź za osłoną w sumie 200 sek. 1500 pkt.
FE/PM Nimble Killer/Zwinny zabójca 5 zabójstw po wyskoczeniu zza osłony 1500 pkt.
FE/PM Parkour Deadly/Morderczy parkour 10 zabójstw po wyskoczeniu zza osłony 3000 pkt.
FE/PM Slideshot!/Ślizgacz 10 zabójstw tuż po wślizgu 2500 pkt.
FE/PM Invincible/Niezniszczalny 10 zabójstw pod rząd bez otrzymania rany 5000 pkt.
FE/PM Godlike/Boski 20 zabójstw pod rząd bez otrzymania rany 10 000 pkt.
FE/PM Gatherer/Zbieracz 15 razy podnieś amunicję i granaty 500 pkt
FE/PM Junk Collector/Złomiarz 30 razy podnieś amunicję i granaty 1000 pkt.
FE/PM Collection Agent/Kolekcjoner 60 razy podnieś amunicję i granaty 2000 pkt.
FE/PM Death From Below!/Śmierć z dołu 3 zabójstwa podczas jednego powalenia na ziemię 1500 pkt.
FE/PM Pick-Up Artist/Artysta podrywu 3 szybkie reanimacje na bracie 3000 pkt
FE/PM Helping Hand/Pomocna dłoń 15 asyst 3000 pkt.
FE/PM Harm Aid/Pomoc w krzywdzie 30 asyst 6000 pkt.
FE/PM Ghostly Cover-Up/Eteryczna zasłonka Zabij 5 duchów zza osłony (Rozdział 08) 2500 pkt.
FE/PM Head Dead Prevention/Eteryczny cymbalista Zabij 5 duchów strzałami w głowę (Rozdział 08) 2500 pkt.
FE/PM Nightmare Ninja/Koszmarny ninja Przegnaj dziwadło 3 razy bez doznania obrażeń (Rozdział 08) 2500 pkt.
FE/PM Hurt Him!/Gierary Hir! Zrań olbrzymie dziwadło (Rozdział 08) 2500 pkt.
FE/PM Nightmare Warrior/Koszmarny wojownik Zrań dziwadło 3 razy nim zniknie (Rozdział 08) 2500 pkt.


Aptitude - Potencjał

 

PM Supersonic!/Naddźwiękowy 30 zabójstw w spowolnieniu 5000 pkt.
PM Hypersonic!!!/Hiperdźwiękowy 50 zabójstw w spowolnieniu 10 000 pkt.
PM Perfect Soldier/Żołnierz idealny 3 strzały w głowę podczas 1 spowolnienia 3000 pkt
PM Slow Your Role!/Nieco wolniej 5 zabójstw podczas 1 spowolnienia 4500 pkt
PM Highlight Reel/Najciekawsze akcje 3 unikatowe zabójstwa podczas 1 spowolnienia 3000 pkt.
PM All In The Reflexes!: /To wszystko refleks Spędź w sumie 60 sek. w spowolnieniu 2500 pkt.
PM Nothin' Or Double/Wolny Lopez Spędź w sumie 120 sek. w spowolnieniu 3500 pkt.
PM Big Spender/Rozrzutnik Wyczerp cały pasek spowolnienia 3 razy 1500 pkt.
FE Borrowed Time/Pożyczony czas 30 zabójstw podczas opętania 5000 pkt.
FE Rent-To-OWN!/Dzierżawa 50 zabójstw podczas opętania 10 000 pkt.
FE Showing Off/Szpan 5 strzałów w głowę podczas 1 opętania 3000 pkt.
FE Time-Efficient/Oszczędność czasu 15 zabójstw podczas 1 opętania 4500 pkt.
FE Enemy Within/Wróg ukryty 5 samobójczych zabójstw 1500 pkt.
FE Body Snatcher/Porywacz ciał Spędź w sumie 120 sek. w trybie opętania 2500 pkt.
FE Head Intruder/Złodziej umysłów Spędź w sumie 240 sek. w trybie opętania 3500 pkt.
FE Extended Stay/Wydłużony pobyt Pozostańj w 1 ciele przez 2 minuty 3000 pkt.
TEAM Damage Resistant/Odporny na ciosy Pointman pochałania tarczą 300 pkt.obrażeń 5000 pkt.
TEAM Hangman/Wisielec Pointman zabija 15 zawieszonych p./Fettela wrogów 5000 pkt.
TEAM The Crusher/Miazgacz Fettel zabija 5 wrogów ciosem w spowolnieniu 5000 pkt.
TEAM This Isn't So Hard!/Prościzna! Fettel zabija 15 wrogów w spowolnieniu 5000 pkt
PM Exorcist/Egzorcysta Zabij 6 duchów w spowolnieniu (Rozdział 08) 2500 pkt.
PM Lucid Dreaming/Świadome śnienie Zabij 3 duchy podczas 1 spowolnienia (Rozdział 08) 2500 pkt.
FE Possessive/Opętaniec Zabij 6 duchów korzystając z 1 opętania (Rozdział 08) 2500 pkt.
FE Substitute Killer/Zabójca z przypadku Zabij 2 duchy w trakcie 1 opętania (Rozdział 08) 2500 pkt.


Psychic - Psionika

 

FE/PM Solo Psychic Link Attained/Utworzono indywidualne łącze mentalne Utworzono indywidualne łącze mentalne 1500 pkt.
TEAM Shared Psychic Link Attained/Utworzono dzielone łącze mentalne Utworzono dzielone łącze mentalne 1000 pkt.
FE/PM Mommy!/Mamusiu! Znajdź lalkę Almy 5000 pkt.







Supreme Challenger - Mistrz wyzwań
Complete 500 total challenges between all categories. - Wykonaj łącznie 500 wyzwań ze wszystkich kategorii

Pucharek jest kumulacyjny. Znaczy to ni mniej ni więcej tyle, że wykonując podczas przejścia gry wyzwania (Patrz Completionist - Perfekcjonista) są one sumowane.
Czyli gra pamięta wszystkie wykonane zadania z każdego przejscia gry i uwzględnia je przy tym pucharku. Mogą być to rożne wyzwania, moze być to również jedno i to samo powtarzane ciągle zadanie, zakończone zapisem gry (checkpoint, autosave). Pucharek powinien odblokować się przy drugim przejsciu gry, lub przy pracy nad punktacją w poszczególnych Rozdziałach. Ilość ukończonych wyzwań oraz ich wartość punktową można podejrzeć, wybierając z menu: Scoring - Rank/Challenge#Wyniki - Ranga/Wyzwania





That's a lot of Zeros - Niezła sumka
Attain a total of 250,000 points through challenges. - Zdobądź 250,000 punktów, zaliczając wyzwania

Pucharek jest kumulacyjny. Znaczy to ni mniej ni więcej tyle, że wykonując podczas przejścia gry wyzwania (Patrz Completionist - Perfekcjonista) są one sumowane.
Czyli gra pamięta wszystkie wykonane zadania z każdego przejscia gry i uwzględnia je przy tym pucharku. Mogą być to rożne wyzwania, moze być to również jedno i to samo powtarzane ciągle zadanie, zakończone zapisem gry (checkpoint, autosave). Pucharek odblokuje się, gdy łączna suma wszystkich wyzwań wyniesie 250 000 pkt. Bez problemu powinien wpaść przy drugim przechodzeniu gry, albo pracy nad punktacją w poszczególnych Rozdziałach.
Ilość ukończonych wyzwań oraz ich wartość punktową można podejrzeć, wybierając z menu: Scoring - Rank/Challenge#Wyniki - Ranga/Wyzwania





Earl of Pain - Specjalista od bólu
Kill 1000 enemies by any method in any game mode. - Zabij 1000 przeciwników w dowolny sposób

Pucharek jest kumulacyjny. Zliczają się zabicia ze wszystkich przejść kampanii, poszczególnych rozdziałów oraz trybów multi. Trzeba tylko pozwolić grze zrobić zapis. A więc jeśli opuścimy rozgrywkę przed końcem mapy, albo przed checkpointem, fragi nie doliczą się do rachunku. Jednak jeśli gra zrobi autozapis, oczywiście nasz wynik się zwiększa. Nie można niestety nigdzie sprawdzić liczby ofiar, jednak pucharek wpadnie podczas naturalnego progresu w grze, bez zawracania sobie nim głowy.




God Among Men - Bóg pośród śmiertelnych
Kill 250 total enemies during Slo-Mo - Zabij 250 przeciwników, korzystając ze spowolnienia

Pointman
Trofeum do zdobycia podczas rozgrywania kampanii jako Pointman. Pointman ma umiejętnośc spowalniania czasu. Uruchamiana jest ona za pomocą . Jest to na tyle przydatna zdolność, ze pucharek powinien wpaść naturalnie podczas gry. Aby ofiara prawidłowo policzyła się do statystyk, najpierw spowalniamy czas, później strzelamy
Przy okazji używania slo-mo warto pamiętać o dwóch wyzwaniach Supersonic! (30 zabić slo-mo na 1 planszy) oraz Hypersonic!!! (50 zabić slo-mo na 1 planszy)






Art Collector - Koneser sztuki
Pin 100 total enemies with The Penetrator or Leaper knives. - Przygwóźdź 100 przeciwników przy pomocy Penetratora lub noży

Fettel/Pointman albo Contractions/Skurcze.
Proponuję nie zawracać sobie głowy tym pucharkiem podczas kampanii, bo wtedy jego poziom trudności znacznie wzrasta. Jako Fettel musielibyśmy opętywać psycholi z nożami (np.w Rozdziale 03) i tymi nożami zabić 100 wrogów. Ewentualnie szukać na planszach Penetratora i zabijać ile się da za pomocą tej broni, co nie jest ani wygodne, ani praktyczne.
Mnie pucharek odblokował się w trybie Skurcze. Penetrator jest tam jedną z podstawowych broni. To typowy nail gun, który podczas strzelania daje wrazenie, jakby strzelał ogniem, a w rzeczywistości ma pociski w postaci gwoździ Wygląda mniej więcej tak:


Jest to skuteczna broń, szybko strzelająca i ze sporym magazynkiem, także w Skurczach bardzo się przydaje. Tam 100 przeciwników zabitych za jej pomocą to kosmetyka. W kampanii moze to być udręka.





No can defense! - Nie ma lipy
Kill 100 enemies with the Jump Kick or Slide Kick - Zabij 100 przeciwników wślizgiem lub kopniakiem z wyskoku

Trofeum jest kumulacyjne. Zlicza się zarówno z kampanii, jak i trybów multi
Umiejętność Slide Kick/Wślizg nabywamy po zdobyciu 20 000EXP, na poziomie 2 postaci, a pucharek można uzyskać grając jako Pointman.
Aby zabić wroga wślizgiem, trzeba najpierw wziąć rozpęd, wciskając gałkę a następnie jednocześnie wcisnąć gałkę .
Nasz bohater efektownie wjedzie wrogowi pod nogi, podcinając go. Na łatwym poziomie trudności zabijemy go od razu, na wyższym trzeba będzie go podciąć co najmniej dwukrotnie.





State-of-the-Art. Bang, Bang! - Jestem artystą. Bang, Bang!
Kill 10 enemies in a row with Sniper Rifle headshots - Zabij 10 przeciwników z rzędu strzałami w głowę ze snajperki

Pointman
To jest trofeum, które być może będzie wymagało kilku prób. Zrobić je można w kampanii (snajperka występuje w Rozdziałach 02, 04, 05, 07), albo w trybach "Contractions"/"Skurcze" oraz "Soul King"/"Król Dusz". Sztuka polega na tym, aby za pomocą snajperki zdjąć 10 przeciwników pod rząd strzałami w głowę. Pomiędzy poszczególnymi zabiciami nie można trafić w inną część ciała! A więc jeśli całkowicie chybisz, jest ok, jeśli jednak trafisz w ramię, nawet jeśli nie zabijesz tym strzałem przeciwnika, licznik kasuje się do zera. Pomagają w tym pucharku 2 rzeczy - spowolnienie włączane tylko na czas strzału oraz... Fettel Jeśli gracie w co-opie, Fettel może znacznie ułatwić sprawę, zawieszając wybranego wroga.
Jeśli nie macie pewności, ze traficie w głowę, nie strzelajcie! Bo jest ogromne prawdopodobieństwo, ze trzeba będzie zacząć od nowa.

Poniżej możecie obejrzeć przykładowy filmik z Rozdziału 04. Zalecany najniższy poziom trudności!





Footy Foul - Atak na nogi
Kill 2 enemies with 1 Slide Kick during Slow-Mo - Podczas spowolnienia zabij 2 przeciwników jednym wślizgiem

Trofeum można uzyskać grając jako Pointman. W zasadzie jest do zdobycia w każdym Interwale. Mnie najłatwiej było zawalczyć o nie w Rozdziale 03, gdzie do samego końca spotyka się praktycznie tylko psycholi z łomami. Takiego wroga warto zmiękczyć najpierw nożem albo strzałem z pistoletu, a następnie ganiać się z nim aż do momentu znalezienia drugiej ofiary. Z drugą robimy to samo i staramy się biec tak, aby wrogowie ustawili się za nami w jednej linii. Sztuczka polega na tym, aby dwóch wrogów zabić jednym wślizgiem. Kiedy jesteśmy gotowi, odwracamy się, wciskamy spowolnienie , następnie zaczynamy biec i podczas biegu używamy ciosu
. Pointman powinien wykonać wślizg, podcinając wrogów. Jeśli zostali wcześniej wystarczająco zmiękczeni (różnie na różnym poziomie trudności - najlepiej poćwiczyć na pojedynczym wrogu, po ilu ciosach pada), obaj zostaną zabici, a Wy odblokujecie pucharek.

Umiejętność Slide Kick/Wślizg nabywamy po zdobyciu 20 000EXP, na poziomie 2 postaci.






Head Crab Removal - Włamywacz
20 kills with a crowbar - Zabij łomem 20 przeciwników

Fettel
Pucharek do zrobienia w kampanii, gdy gramy jako Fettel (w grze online tylko jako host!), ewentualnie w trybie "Soul King"/"Król Dusz"
Musimy opętać psychola, który dzierży w dłoni łom. Dokonujemy tego za pomocą - wchodzimy w jego ciało i tymże łomem zabijamy tylu przeciwników, ile zdołamy. Następnie czynnośc powtarzamy. Trofeum jest kumulacyjne. Zlicza ofiary ze wszystkich przejść gry i ze wszystkich jej trybów. Jeśli trofeum nie odblokuje się przez naturalny progres w grze, wystarczy wczytywać w kółko jeden checkpoint w Rozdziale 03, co widać na poniższym filmiku.






Little Brother's Helper - Pomocnik młodszego braciszka
As Pointman, kill 100 enemies suspended by Fettel - Jako Pointman, zabij 100 przeciwników zawieszonych przez Fettela

Pointman
Pucharek do zrobienia w co-opie. Lokalnie, albo sieciowo. Sztuczka polega na tym, abyśmy (jako host w grze) zabili 100 przeciwników, których unieruchomi Fettel. Fettel unosi wroga do góry za pomocą , a my zabijamy go nożem, albo strzelamy mu w głowę (tak jest najszybciej). Przy dobrym zgraniu pucharek powinien wpaść w 2-3 Rozdziale.






Big Brother's Helper - Pomocnik starszego braciszka
As Fettel, suspend 100 enemies that Pointman kills - Jako Fettel, zawieś 100 przeciwników, których zabije Pointman

Trofeum do zdobycia tylko w trybie online! Fettel

Offline nie da się zrobić tego trofeum i to nie tylko solo, ale również na split-screenie. Jeśli zaczynamy grę solo, nie mamy towarzysza, a na podzielonym ekranie Fettela nie da się zdefiniować pod pierwszym padem. Beznadzieja... Aby dostać ten pucharek musimy założyć grę sieciową, wybrać Fettela i rozpocząć grę jako host! Będzie to mozliwe, jeśli wcześniej chociaż raz skończymy grę, grając Pointman.
Pucharek polega na tym, abyśmy drugiemu graczowi wystawiali wrogów do zabicia poprzez podnoszenie ich.
Zawieszamy wroga z wykorzystaniem , a Pointman zabija takiego "lewitującego" przeciwnika strzałem, albo nożem. Dobrze, aby nasz towarzysz wiedział, ze robimy ten pucharek, wtedy będzie znacznie szybciej. Powinien odblokowac się w 2-3 rozdziale.






I'm not a Doctor, I'm a Medic! - Nie jestem cudotwórcą
Perform 50 revives in any game mode - Reanimuj 50 towarzyszy w dowolnym trybie rozgrywki

Nic prostszego. Podczas kampanii (split-screen/online) albo w trybach Contractions/Skurcze i F***ing Run/Sp***dalać, wystarczy wskrzeszać swojego towarzysza. Kiedy widzimy, ze ktoś poległ, trzeba podbiec do niego i wcisnąć aby go podnieść. 50 takich akcji i mamy nowy łatwy pucharek w kolekcji. Jeśli trofeum nie wpadnie przy walce o dojście do 20 fali w Skurczach, można łatwo pomóc sobie metodą dwóch padów. Wystarczy rozpocząć jakikolwiek rozdział i dać zabijać naszego towarzysza, po czym go wskrzeszać do skutku, albo zabijać go samodzielnie kopniakami





We'll Try Again Tomorrow! - Jutro przyciśniemy jeszcze raz!
Survive 3 waves in Contractions in a row without anyone bringing back a crate - Przetrwaj 3 fale z rzędu w trybie "Skurcze" bez przynoszenia skrzyni

Patrz opis i filmik pod Dead Blind - Ślepy jak kret
Trofeum zróbcie przy okazji powyższego pucharka w trybie "Samotny trening" na mapie "Zmechanizowana Inwazja"/"Mechanized Invasion"





I F.E.A.R. Nothing! - Nerwy ze stali
Finish a wave of Contractions on INSANE without anyone going into Last Stand - Przeżyj falę w skurczach na obłąkanym poziomie trudności, tak by nikt nie został powalony

Patrz opis i filmik pod Dead Blind - Ślepy jak kret
Trofeum zróbcie w trybie "Samotny trening" na mapie "Zmechanizowana Inwazja"/"Mechanized Invasion". Do tego pucharka oprócz wyboru konkretnej mapy, trzeba zmienić również poziom trudności na Insane/Obłąkany. Jak tylko gra się zacznie, biegnijcie ile sił w nogach do Powered Armor, zapakujcie się do niej i... przetrwajcie falę Dobrze jest być w ciągłym ruchu, aby wrogowie za szybko nie wykończyli Waszej osłony. Jestem przekonana, ze tym sposobem usłyszycie ding! przy pierwszym podejściu.





Dead Blind - Ślepy jak kret
Spend an entire round of Contractions in deep fog without going into Last Stand - Przesiedź we mgle całą rundę trybu "Skurcze", nie dając się powalić

Nie jest to takie trudne trofeum, jak pozornie może się wydawać. Polskie tłumaczenie pucharka jest mało precyzyjne i moze wprowadzić w błąd, gdyż nie wystarczy przesiedzieć całą rundę w zwykłej mgle (ta pojawia się od pierwszej fali), a w głębokiej mgle. Głęboką mgłę napotykamy od rundy 7 wzwyż. Cała rzecz polega, aby bronić się przed wrogami na zewnątrz, bez chronienia się w budynku. Można próbować zrobić to przy okazji rozgrywki online, jednak zdecydowanie łatwiej jest zrobić ten pucharek w trybie offline: "Samotny trening", mapa "Zmechanizowana Inwazja"/"Mechanized Invasion."
Na tej mapie dostępna jest zbroja Powered Armor, w której bez problemu można tego dokonać. Lokację zbroi możecie podejrzeć na załączonym poniżej filmiku. Jesli wejdziecie do niej od razu i będziecie bronić się bez wychodzenia z niej i zbierania skrzynek, po trzeciej rundzie dostaniecie trofeum We'll Try Again Tomorrow! - Jutro przyciśniemy jeszcze raz!





Hanging 20 - Gorąca 20
Complete wave 20 in Contractions - Ukończ 20 falę w trybie "Skurcze"

Jeśli planujecie zrobić ten pucharek solo, to musicie mieć jaja ze stali. Jest to co prawda możloiwe, ale bardzo trudne. Ja polecam co-op w sieci, z maksymalną mozliwą iloscią graczy. Kluczem do sukcesu jest wybór ulubionej mapy i dobra drużyna. 20 fala, jest ostatnią falą w trybie Contractions/Skurcze.
Aby do niej dojść nie potrzeba co prawda ustawki, ale napotkanie ogarniętych ludzi (którzy wiedzą, co robią), zdecydowanie pomaga Mnie najłatwiej do fali 20 było dojść na mapie "To samobójstwo"/"This Is Suicide!". Kilka razy udało mi się tego dokonać z przypadkowymi ludźmi, przy zachowaniu strategii opisanej przy trofeum Handle with Care - Ostrożnie szkło. Cała rzecz polega na tym, aby bronić się w jednym miejscu, po wejściu w fazę głębokiej mgły (a więc fala 7+). Doskonale jest ulokować się na I piętrze przy oknach. Wrogowie nie zachodzą Was wtedy z różnych stron, tylko atakują przez okna. Od czasu do czasu trzeba będzie się bronić przed elitarnymi przeciwnikami, którzy będą wychodzić ze scian. Jednak jeśli nie rozpierzchniecie się po całej planszy i będziecie grać drużynowo, macie duże szanse. Gdy pozostaje mało przeciwników na planszy (sztuk 1-2), jedna osoba powinna zacząć znosić skrzynie, a pozostałe osoby powinny ganiać się po planszy z tym wrogiem, aż do momentu uzupełnienia arsenału. Później wroga trzeba zabić i podczas przerwy między falami odbudować barykady na piętrze. Próbowałam bawić się w fale na różnych mapach, ale "To samobójstwo!" wydaje się najłatwiejsza do tego typu działań.
Jeśli przetestujecie jakiś łatwiejszy sposób, czujcie się zaproszeni do uzupełnienia poradnika Dobre pomysły jak zawsze dodam i nagrodzę punktami reputacji.





Handle with Care - Ostrożnie szkło
Return 30 crates in one game of Contractions - Przynieś 30 skrzyń w trakcie 1 gry w trybie "Skurcze"

Można to zrobić albo solo, albo teamowo. Oczywiście, jeśli będziecie mieć partnerów do gry, będzie nieporównywalnie łatwiej. Wtedy łatwiej podzielić się zadaniami. Ja dostałam to trofeum, grając lokalnie na split-screenie (mapa: "To samobójstwo"/"This Is Suicide!").Mozecie jednak znaleźć partnera do ustawki i zagrać we dwójkę (albo 4) online. Headset jest jak najbardziej wskazany. Wybieracie najniższy poziom trudności i zaczynacie grę. Zanim pojawią się fale wrogów i mgła (ich nadejscie zwiastuje odgłos biegnących uzbrojonych jednostek oraz okrzyki dowódcy), jest czas na zbieranie skrzyń porozrzucanych po mapie. W każdej rundzie są 4 skrzynie: 1 czerwona i 3 żółte. Żółte uzupełniają wyłącznie amunicję, czerwone dodają amunicję oraz bronie. Występują co prawda losowo, ale na powtarzających się miejscach planszy. Najlepiej, aby osoba pracująca nad trofeum znosiła skrzynki sama. Skrzynię podnosimy i zanosimy do wyznaczonego miejsca w budynku. Proponuję uzbroić się zawczau na parterze i I piętrze. Na kilku pierwszych planszach spokojnie można biegać między wrogami. Zadają niewielkie obrażenia. Można ich też łatwo wyeliminować kopniakiem. Trzeba jednak pamiętać (i tutaj potrzeba zgrania) aby zabić ostatniego wroga dopiero po zniesieniu 4 skrzyń do bazy. Gdy pojawią się ciężkie jednostki, warto bronić się na 1 piętrze budynku przy oknach (wszyscy członkowie drużyny powinni tam być!). Dopiero jeśli przerzedzicie trochę szeregi wroga i zostawicie na mapie 1-2 przeciwników, możecie przynieść skrzynie. Jedna osoba je znosi, pozostałe zabudowują okna na pięterku. Przy dobrym zgraniu przy 8-9 rundzie pucharek bez wysiłku wpadnie. Ta strategia jest dobra również przy pracy nad trofeum Hanging 20 - Gorąca 20






Indecisive - ADHD
Possess 20 different enemies in one round of Soul King - Opętaj 20 różnych przeciwników w trybie "Król dusz"

To trofeum można zrobić na 2 sposoby: online i lokalnie (solo, z wykorzystaniem drugiego kontrolera). Po wystartowaniu rundy, trzeba opętać co najmniej 20 przeciwników.
Nie róbcie tego podczas pracy nad Soul Gatherer i Soul Hoarder! Punktowo jest to mało opłacalne, więc może pogrzebać szansę na zdobycie tamtych dwóch pucharków. Aby opętać przeciwnika wystarczy wcisnąć , następnie tym samym przyciskiem zmienić ciało, później kolejny raz i następny, aż do 20 rożnych opętań w ciągu jednej rundy. Przeciwników nie zabijajcie. Dopóki macie napełniony pasek, pozwalający na opętywanie kolejnych przeciwników, korzystajcie z niego. Pucharek jest łatwy, więc zanim się obejrzycie będzie w Waszym posiadaniu.





Unstoppable! - Dominator!
Win all 5 rounds of a 5-round Soul King match - Wygraj wszystkie rundy pięcioetapowej rozgrywki w trybie "Król dusz"

To trofeum można zrobić na 2 sposoby:
  • w trybie online, grając przeciwko innym graczom. Ten sposób na pewno będzie dłuższy i nieporównywalnie bardziej trudny. Trzeba w trakcie trwania danej rozgrywki, wygrać wszystkie rundy. Inni gracze na pewno nie oddadzą zwycięstwa łatwo, więc w razie czego zapraszam do opisu drugiego sposobu.


  • w trybie offline "Samotny trening" - (solo, z wykorzystaniem drugiego kontrolera). Najlepiej zrobić to podczas pracy nad pucharkiem Soul Hoarder, albo Monarch. Ten sposób jest łatwy i pewny. Przed wystartowaniem gry koniecznie zmieńcie ustawienia rozgrywki: 5 rund po 5 minut ( Soul Hoarder), albo 5 rund po 3 minuty ( Monarch). Postać zdefiniowaną pod drugim padem pozostawcie samą sobie, a Wy siejcie zniszczenie i gromadźcie dusze. Nie będziecie mieć konkurencji w postaci innych graczy, więc zwycięstwa wpadną same




Soul Gatherer - Zbieracz
Attain a total of 6,000 Souls in one round of Soul King - Zdobądź 6,000 dusz w trakcie jednej rundy trybu "Król dusz"

To trofeum można zrobić na 2 sposoby:
  • w trybie online, grając przeciwko innym graczom. Ten sposób na pewno będzie dłuższy i nieporównywalnie bardziej trudny. Trzeba w trakcie trwania danej rozgrywki, w ciągu 1 rundy, uzyskać łączną punktacje na poziomie 6,000 . Oprócz walki z typowymi przeciwnikami, można zabijać innych graczy, aby przejąć zebrane przez nich dusze. Przy pracy nad tym trofeum jest to wskazane. Inni gracze na pewno nie oddadzą zwycięstwa łatwo, więc w razie czego zapraszam do opisu drugiego sposobu.


  • w trybie offline "Samotny trening" - (solo, z wykorzystaniem drugiego kontrolera). Najlepiej zrobić to podczas pracy nad pucharkiem Soul Hoarder. Ten sposób jest łatwy i pewny. Przed wystartowaniem gry zmieńcie ustawienia rozgrywki: 5 rund po 5 minut. Postać zdefiniowaną pod drugim padem pozostawcie samą sobie, a Wy siejcie zniszczenie i gromadźcie dusze. Nie będziecie mieć konkurencji w postaci innych graczy, więc punkty powinny łatwo się uzbierać. Jeśli w pierwszych 2 rundach nie zdobędziecie 6000 pkt.nie przejmujcie się tym i grajcie dalej, w ostatnich 3 rundach można zarobić znacznie więcej.




Soul Hoarder - Pies na dusze
Attain a total of 25,000 Souls across all rounds of a Soul King match - Zdobądź w sumie 25,000 w trakcie wszystkich rund w trybie "Król dusz"

To trofeum można zrobić na 2 sposoby:
  • w trybie online, grając przeciwko innym graczom. Ten sposób na pewno będzie dłuższy i nieporównywalnie bardziej trudny. Trzeba w trakcie trwania danej rozgrywki, w ciągu 5 rund (bo tylko przy tej ilości może się udać), uzyskać łączną punktacje na poziomie 25,000 . Oprócz walki z typowymi przeciwnikami, można zabijać innych graczy, aby przejąć zebrane przez nich dusze. Inni gracze na pewno nie oddadzą zwycięstwa łatwo, więc w razie czego zapraszam do opisu drugiego sposobu.


  • w trybie offline "Samotny trening" - (solo, z wykorzystaniem drugiego kontrolera). Ten sposób jest łatwy i pewny. Przed wystartowaniem gry zmieńcie ustawienia rozgrywki: 5 rund po 5 minut. Postać zdefiniowaną pod drugim padem pozostawcie samą sobie, a Wy siejcie zniszczenie i gromadźcie dusze. Nie będziecie mieć konkurencji w postaci innych graczy, więc punkty powinny się uzbierać. Jeśli w pierwszych 2 rundach nie zdobędziecie średnio 5000 pkt.nie przejmujcie się tym i grajcie dalej, w ostatnich 3 rundach można zarobić znacznie więcej.




Monarch - Monarcha
Win 20 rounds of Soul King - Wygraj 20 rund w trybie "Król dusz"

To trofeum można zrobić na 2 sposoby:
  • w trybie online, grając przeciwko innym graczom. Ten sposób na pewno będzie dłuższy. Trzeba zakończyć rozgrywkę online z najwyższą punktacją w co najmniej 20 rundach. Oprócz walki z typowymi przeciwnikami, można zabijać innych graczy, aby przejąć zebrane przez nich dusze. Inni gracze na pewno nie oddadzą zwycięstwa łatwo, więc w razie czego zapraszam do opisu drugiego sposobu.


  • w trybie offline "Samotny trening" - (solo, z wykorzystaniem drugiego kontrolera). Ten sposób jest łatwy i pewny. Jeśli przy okazji pracy nad pozostałymi trofeami z grupy "Król Dusz" pucharek Wam jeszcze nie wpadł, zmieńcie ustawienia rozgrywki: 5 rund po 3 minuty i ruszajcie, aby posprzątać . Postać zdefiniowaną pod drugim padem pozostawcie samą sobie, a Wy siejcie zniszczenie. Po 20 "wygranej" w ten sposób rundzie, usłyszycie dźwięk wpadającego trofeum.



A Precursor - Prekursor
In the Poker Room of Prison, kill all 3 enemies with headshots before slo-mo ends - Zabij strzałami w głowę wszystkich 3 przeciwników w więziennej pokerowni przed końcem spowolnienia

Przy dobrych wiatrach, będzie to Wasze pierwsze trofeum w grze. W Rozdziale 01, tuż po zabiciu kilku żołnierzy orz znalezieniu granatów, znajdziecie się przed zamkniętymi drzwiami. Pojawi się podpowiedź w grze, w jaki sposób taranować drzwi kopniakiem. Gdy wyważycie drzwi, tuż za nimi, po lewej stronie, przy pokerowym stoliku, będzie siedziało trzech żołnierzy ATC. Cały myk polega na tym, aby zabić ich pistoletem (Briggs), strzelając każdemu w głowę, zanim skończy się automatyczne spowolnienie.
Slo-mo włącza się domyślnie - nie trzeba go dodatkowo uruchamiać.
Trofeum nie jest trudne, ale muszę przyznać, że z niewiadomych przyczyn nie udało mi się go odblokować od razu. Jeśli będziecie mieć podobny problem, wystarczy wczytać checkpoint i spróbować jeszcze raz.






Yo, Adrian! - Andrzej!
Find something worth punching! - Znajdź coś, co warto obić!

Ten pucharek można zrobić w dwóch miejscach w grze:
  • Poziom 03 - w Interwale 03, w którymś momencie rozgrywki, będziecie przedzierać się przez chłodnię z mięsem, w której będzie wisieć mnóstwo półtusz. Wystarczy uderzać przez około 30 sekund w te wiszące kawały mięsa, jak Rocky , aby trofeum się odblokowało.


  • Poziom 08 - w Interwale 08, dojdziesz do pomieszczenia, w którym na lewo od wejścia będą wisiały 3 worki treningowe. Jest to pomieszczenie z ringiem bokserskim, sala ćwiczeń. Oczywiście tak jak w poprzednim przypadku trzeba przez kilkadziesiąt sekund uderzać w te worki,a pucharek wpadnie. Aby nie przegapić worków treningowych, załączam filmik.



Extremist - Extremista
Complete any campaign level on INSANE without reloading checkpoints or going into Last Stand. - Ukończ dowolną misję na obłąkanym poziomie trudności, nie wczytując gry i nie dając się powalić

Aby odblokować poziom Insane (Obłąkany), w pierwszej kolejności trzeba pokonać grę na niższym poziomie trudności. Kiedy macie to już za sobą, wybierzcie Rozdział 03. To jest jeden z nielicznych Interwałów, w których ma szansę się to powieść. O wiele łatwiej w co-opie niż solo!
Chodzi oczywiście o to, aby ani razu nie paść w tym rozdziale, ani nie wczytać żadnego checkpointu. Jednym zdaniem trzeba przejść przez rozdział od początku do końca, nie umierając i nie wychodząc z gry.

W Rozdziale 03 mocniej trzeba będzie się skupić na końcu, tuż przed walką z uzbrojonymi przeciwnikami. Do tego czasu trzeba przemieszczać się powoli, sukcesywnie eliminując tych, którzy broni palnej nie mają Trochę krwi mogą napsuć bomberzy oraz Ci, którzy rzucają nożami. Przy walce z nimi trzeba być szczególnie ostrożnym i szybkim. Reszta jest względnie prosta, zwłaszcza jeśli znacie plan rozgrywki na tej planszy, a więc kojarzycie jakie grupy wrogów, w którym momencie się pojawiają.

Jeśli nie będzie Wam wychodzić samodzielnie (co jest mało prawdopodobne) zaproście do gry znajomego. Nie ma znaczenia, czy będzie to partner lokalnie, czy online. Druga osoba może brać na klatkę walkę, podczas gdy Wy będziecie ją wskrzeszać i osłaniać. Powodzenia!


Jeśli poradnik Ci pomógł zaznacz to, klikając pod spodem "Dzięki"